
 

 

 

Free speech in China: 

an analysis of press coverage of the Article 23 debate 

Alan Knight 



 2

 

 Article 23 as seen by Hong Kong cartoonist, Kee Yung 

http://www.paris-hongkong.com/tigertaming/42article23.html



 3

 
 
Whereas recognition of the inherent dignity and 
of the equal and inalienable rights of all 
members of the human family is the foundation 
of freedom, justice and peace in the world, 
 
Whereas disregard and contempt for human 
rights have resulted in barbarous acts which have 
outraged the conscience of mankind, and the 
advent of a world in which human beings shall 
enjoy freedom of speech and belief and freedom 
from fear and want has been proclaimed as the 
highest aspiration of the common people, 
 
Whereas it is essential, if man is not to be 
compelled to have recourse, as a last resort, to 
rebellion against tyranny and oppression, that 
human rights should be protected by the rule of 
law… 

Preamble to the Universal Declaration of Human 
Rights (http://www.un.org/Overview/rights.html) 

 
 



 4

Introduction 

 

Freedom of speech is much spoken about but less frequently practised. According to 

Article 19 of the United Nations Universal Declaration of Human Rights, everyone has 

the right to freedom of opinion and expression. “This right includes freedom to hold 

opinions without interference and to seek, receive and impart information and ideas 

through any media regardless of frontiers,” the declaration said. 

 

In most countries there is a gap between the ideal of free speech and the reality. Perhaps 

nowhere is this gap so glaring than in mainland China, where despite contstitutional 

guarantees, all media are rigorously controlled by the Communist party. Yet China today 

also encompasses the Special Administrative Region (sar) of Hong Kong, a long-standing 

beacon of a free press in Asia.  This paper examines the contradictions, political 

consequences, and implications for freedom of speech in both Hong Kong and China that 

arises from that unique and optimistic formula: one country, two systems.  

 

Free Speech 

 

Free speech may be expressed through the mass media, on the internet, in small 

publications or public demonstrations. Yet freedom of speech is a right, which exists 

through practice, in that it becomes a meaningless Soviet style slogan if citizens choose 

not to or are unable to use it.  

 



 5

In the United States, free speech is protected by the Constitution, allowing individuals to 

use the courts to challenge government infringements. In Britain and Australia, it has 

developed through precedents and become a custom hedged by legislation governing 

defamation, court procedures and more recently copyright. In China, it was hoped to exist 

in one country and two systems; not on the mainland where the Communist Party 

controlled government imposed strict controls of the press, effectively licensed 

journalists, and in 1989 used an armoured division to crush student demonstrations, but in 

Hong Kong where an agreement between the departing colonial power and Beijing was 

supposed to guarantee western style freedoms. 

 

In much of western literature, particularly that emanating from the United States, freedom 

of speech is seen as inextricably intertwined with democracy. Yet in Hong Kong, free 

speech is governed by a Chief Executive approved by Britain yet appointed and 

maintained by authorities in Beijing. The appointed Executive of the Hong Kong Special 

Administrative Region of China reported to a Legislative Council (LEGCO) where only a 

minority of councillors were directly elected. 

 

Could freedom of speech therefore endure where democracy did not flourish? 

 

This paper considers how press notions of free speech and democracy differ in greater 

China and the former colony of Hong Kong; where the system of one country two 

systems was intended to protect individual rights. It does so by examining Beijing, Hong 

Kong and international reportage of free speech issues related to the Special 



 6

Administrative Region’s Article 23 security legislation. The bill, which may have 

seriously curtailed civil liberties including press freedoms, provoked widespread 

oppositions in the HKSAR. A comparative analysis of this coverage not only reveals 

contemporary Chinese attitudes to free speech, but also illuminates what may not be 

reported by the different press systems.  

 
At issue: 

China’s “One Country two systems” would allow Hong Kong to discuss free speech 

issues  un-reported in mainland China. 

 

Free speech can continue in and therefore influence a non democratic system of 

government. 

 

Methodology 

 

This study begins on 24 September 2002, when Hong Kong’s Chief Executive, Tung 

Chee-hwa, announced new security measures derived from Article 23 of the Special 

Administrative Region’s Basic Law. It concludes on September 5 2003, when Mr Tung 

announced the with drawl of the legislation. It reviewed 643 items, including Hong Kong, 

Beijing and international press reports, submissions by lobby groups, official statements 

and transcripts of speeches. Given the huge variety and number of reports and 

commentaries published, it seeks to be comprehensive rather than conclusive in its scope. 

 



 7

A database was created with fields recording date of publication, name of publication (if 

appropriate) author’s name, theme, title, country of origin, those quoted, those reported 

and style.  

 

 

 

Free Speech in colonial Hong Kong  

 

In the decade prior to the handover itself, the British authorities had relaxed press 

controls and neglected to enforce regulations that might have stifled press debate.   By 

1997, Hong Kong boasted of a diversified and competitive media; including 59 daily 

newspapers, 675 periodicals, two commercial television stations, a subscription television 

service, a regional satellite television service, and two commercial radio stations. The 

government broadcaster, Radio Television Hong Kong, drew on BBC international news 

services and featured British style programming and news. (Knight Nakano 1997, pp 

9/10) Speaking on the eve of the handover, veteran Far Eastern Economic Review Editor, 

Derek Davies, argued that colonial Hong Kong had enjoyed the freest press in Asia. 

The real reason for Hong Kong's freedom of the press and of speech was that, unlike 
every other regional regime, it possessed no ideology. It was neither left nor right 
wing. It had no tenets, no creeds to sell, or to impose on the people. Hong Kong, as 
an anachronistic colony was making its way towards prosperity in the midst of a 
region sharply split by Cold War ideologies, and had no wish to choose sides. It was 
a haven for refugee Chinese who themselves wished to avoid the choice required of 
most Chinese, between Chiang Kai Shek's Kuomintang and Mao's China, and who 
preferred to live under a foreign flag rather than accept that choice. The bureaucrats 
were neutral. There was no "line" to follow. The only litmus tests were "Does it 
work? Will it work? If it's working now, why change it?" (Davies 1997) 
 



 8

Davies described the colonial government’s attitude to the press as, "Positive non-

interventionism".  He was pessimistic that free speech would survive the return to the 

motherland. 

 

The Hong Kong Journalists Association campaigned vigorously for freedom of speech 

before and after the handover from Britain to China.  The Vice President of the 

Association, Kin-ming Liu, in 1997 noted mainland Chinese intolerance of media 

criticism, specifically on questions about Taiwanese independence.   

Under the current system in Hong Kong, if we write anything inaccurate or unfair, 
people can take us to court and sue us for libel. This is more or less a fair game. 
However, it will be very different after July 1. Hong Kong has the rule of law. 
Mainland China has the rule of man, or if you like, the rule by law. They can pass 
any law in the morning, change it in the afternoon, abolish it in the evening, and 
reinstate the same thing the next morning… ( Kin-Ming  Liu 1997) 

 

Kin-Ming Liu warned of a second threat to Hong Kong free speech, that of self- 

censorship by journalists. He described this threat as more serious than mainland 

intervention: 

 
A recent poll conducted by the Chinese University in Hong Kong said, one in five 
journalists have practised self-censorship and more than half believe press freedom 
will diminish after 1997. This phenomenon happens without any explicit pressure or 
threat from mainland China. Chief editors and senior management people in 
newsrooms act as censors for Beijing. They kill stories, which are seen as offensive 
to mainland China and water down criticisms of the future master. (Kin-Ming  Liu 
1997) 

 

Pro-Beijing editor, Tsang Tak-sing, ran a Hong Kong newspaper, Ta Kung Pao,  which 

regularly ignored  “un-patriotic” news even before the handover. But in 1997, he 

predicted that there would be two entirely different modes for the press in China after the 



 9

handover. “There will be things that you cannot write on the mainland, but can be 

published here. This is precisely the concept of one country two systems: two sets of 

values, two mechanisms for the operation of the press.” Tsang told the American 

Chamber of Commerce: 

 
What exactly is the main difference between the operations of the 
press in the two systems? The difference is that in mainland 
China there is a guiding ideology, call it communism, or 
Marxism or Mao Zedong thought, what ever you like, but there is 
a standard by which all news stories are measured to see whether 
they are fit to print, and those that are regarded as false or not up 
to the standard are discarded. Despite the temptation to Chinese 
exceptionalism, I think that this is not unique to China, but is true 
to any nation which has a strong set of beliefs, whether they be 
political, religious or cultural, which strongly affects the 'gate 
keeping' process in journalism. But here in Hong Kong, call it the 
capitalist society, or open society or free society or whatever you 
want, people here are used to the idea that nobody has a 
monopoly on the truth. Opinions compete in the market place, but 
the most popular may not necessarily be the closest to the truth. 
So here you have the right to be wrong (Tsang Tak Sing, Dateline 
Hong Kong, 1997) 
 

Tsang said that Hong Kong’s market economy would need a free flow of information to 

operate effectively. 

 
The Basic Law 

 

Britain ended its colonial involvement in Asia by handing Hong Kong back to China on 

July 1, 1997. The handover  was made possible the Joint Declaration) which was signed 

between the Chinese and British Governments on 19 December 1984. The Joint 

Declaration sets out, among other things, the basic policies of the People's Republic of 

China (PRC) regarding Hong Kong. Under the principle of "One Country, Two 



 10

Systems", the socialist system and policies shall not be practised in the Hong Kong 

Special Administrative Region (HKSAR) and Hong Kong's previous capitalist system 

and life-style shall remain unchanged for 50 years. The Joint Declaration provides that 

these basic policies shall be stipulated in a Basic Law of the HKSAR. 

 

The Basic Law of the Hong Kong Special Administrative Region (The Basic Law) was 

adopted on 4 April 1990 by the Seventh National People's Congress (NPC) of the PRC. It 

came into effect on 1 July 1997. 

(http://www.info.gov.hk/basic_law/facts/content.htm) 

 

Article 23 of the Basic Law provides for security: 

 
The Hong Kong Special Administrative Region shall enact laws 
on its own to prohibit any act of treason, secession, sedition, 
subversion against the Central People's Government, or theft of 
state secrets, to prohibit foreign political organizations or bodies 
from conducting political activities in the Region, and to prohibit 
political organizations or bodies of the Region from establishing 
ties with foreign political organizations or bodies.  

 

Consultation 

 

Five years after the handover to China, Hong Kong’s Chief Executive, Tung Chi-Hwa, 

released proposed changes to Article 23, for public consultation. Tung said he was 

fulfilling his duty to protect national security, which he saw as the foundation for “one 

country, two systems”. 

 



 11

The consultation document was drawn up after detailed study and 
taking into account views expressed by different sectors of the 
community. In other words it is a thoroughly well considered 
document. Article 23 of the Basic Law stipulates that the 
HKSAR shall enact laws on its own to protect national security. 
It is thus our duty to proceed with the enactment of the 
legislation. In fact, it is the community’s collective duty to 
protect national security. (Tung News Release 24.9.2002)  

 

Tung emphasized that he would seek to protect Hong Kong’s human rights and civil 

liberties. 

 

The Article 23 discussion paper included the following proposals. 
 
 

• Foreign Political Organisations could be proscribed and it would become an 
offence to organise , support or report on such organisations. 

 
 

• the government proposed broadening the definition of sedition to include inciting 
others to commit treason, secession, subversion, or to acts of violence. 

 
• The consultation paper recommended a new law making subversion an offence, 

including acts to intimidate China by use or threat of force. 
 

• The proposals included blanket definitions of sensitive information, including 
information relating to international relations and to the relations between Hong 
Kong and the central government. 

 
• The government proposed extending the definition of treason to include the 

overthrow of the central government, attempts to compel the government to 
change its policies, or to put any force or constraint upon the central government. 

 
 

Tung urged his Hong Kong compatriots “to make conscious efforts to safeguard the 

security and unification of the motherland”.  He said the SAR would legislate against 

subversion, “as required by Article 23 of the Basic Law”.  Tung confidently  predicted 



 12

that,” The vast majority of Hong Kong people will support such legislation”. (CD 

3.7.2003) 

 

 

Releasing the discussion paper 

 

Hong Kong’s leading English language newspaper, the South China Morning Post, 

headlined Mr Tung’s proposals on page one, referring to “fears of a crackdown”. The 809 

word article, described the proposals as “controversial”: 

 

Under the plans, people found guilty of the four key crimes face life imprisonment. 
Rights activists, journalists and Falun Gong sect members said the proposals 
threatened civil liberties. But the chief executive said the plans were "liberal and 
reasonable". (SCMP 25.9.2002, p 1) 

 

The journalists, Chris Yeung and May Sin-Mi Hon, directly quoted Tung Chi-Hwa, 

Chinese Foreign Ministry spokesman Zhang Qiyu, and Hong Kong Secretary for Security 

Regina Ip Lau Suk-yee. Tung sought to reassure the Hong Kong public.  Tung said that 

he would protect human rights and civil liberties which were “the pillars of our success”. 

"In drawing up our proposals for the legislation, we have in fact compared them with 

similar laws in many Western countries. I find our proposals both liberal and reasonable,"  

Tung said.  He said that action on this issue, which he described as a duty to China, had 

been delayed for five years because of the perceived fragility of confidence in one 

country, two systems. 

 



 13

Security Secretary, Ms Ip said that ,”The mere expression of views, or mere reports or 

commentaries on views or acts of others will not be criminalized.” 

“Every nation has laws to protect such fundamental interests of the country and 
Hong Kong, being an inalienable part of the People's Republic of China, definitely 
has a duty to enact laws on     its own to protect national security…”offences against 
the state" occurred infrequently and therefore "the ordinary man in the street is 
unlikely to be involved". (SCMP 25.9.2002) 
 

While the article actively questioned the government’s assumptions, no opposition 

figures were privileged by quotations. Doubts immediately emerged in the Hong Kong 

press. The South China Morning Post’s editorial that day was titled, “Lurking Fears”. 

According to the Post, “the devils are in the details”. “The mere fact that an organisation 

has been banned under mainland law would prima facie make its local chapter a likely 

target of proscription should send chills down the spines of those associated with that 

body,” the editorial said. 

 

Proposed new provisions on the theft of state secrets and increased powers for the 
police to enter and search without warrants are equally disturbing. The notion of the 
unlawful disclosure of information relating to international relations and that 
between the central government and the SAR is simply too broad and potentially 
very restrictive on the operation of the media. (SCMP 25.9.2002, p 15) 

 

The Post encouraged Hong Kong citizens to exercise their freedom of speech on the issue 

and “help shape the debate”, by sending letters to the Editor. (SCMP 25.9.2002, p 15) 

 

International Criticism 

 

The proposed legislation attracted criticism from wide ranging NGO’s including 

Amnesty International, the Catholic Church, the Hong Kong Bar Association, the World 



 14

Press Freedom Committee, the Society of Professional Journalists, the Hong Kong 

Foreign Correspondents Club and the British Chamber of Commerce in Hong Kong. 

 

 In October 2002, Hong Kong’s Apple newspaper published an open letter to China’s 

President, Jiang Zemin. It was signed by 44 international academics and writers 

(including the former Times China Correspondent, Johnathan Mirsky. They claimed the 

proposed changes undermined the spirit of the one country two systems agreement. 

 
In mainland China, your government has a clear record of using anti-subversion laws 
to crack down on citizens as various as academics, internet entrepreneurs, workers 
rights advocates, and member of political and religious groups. If the proposed 
Article 23 legislation passes, little will stand between Hong Kong people and a 
similar fate. (Apple 22.10.2002) 

 

The academics’ letter said the self-censorship, “already well underway” would increase if 

the legislation went forward. The Society of Professional Journalists also predicted self-

censorship, writing that Hong Kong had long stood as an example of an Asian city, which 

respected and protected a free press. I argued that even in democracies, national security 

issues were often in conflict with the inherent rights of a free and independent news 

media: 

 

We believe it is through a free and unfettered flow of information, including a free 
media, that a nation finds its best security. When a reporters fears a story may run 
afoul of national security laws, he or she may think twice about pursuing it. Once 
reporters being to self censor their work out of fear of possible retribution, the free 
flow of information stagnates and corruption and public distrust creeps in. (SPJ 
News release 20.12.2002) 
 



 15

The Society said that its opinions had been informed by the views of working journalists 

in Hong Kong, including those of the members of the Hong Kong Journalists 

Association. 

 

Amnesty International went further. In its submission to the Hong Kong Legislative 

Council, it warned that the legislation could result in direct censorship. Amnesty was 

particularly concerned about new penalties for sedition; a crime of speaking words 

against the state.  Many countries had withdrawn sedition legislation while others had let 

it become dormant. “Malaysia is one example of a country which retains the offence and 

also uses it against opposition leaders and writers in order to stifle legitimate dissent,”  

the submission said. 

 

Amnesty claimed that the new offence of Unauthorised and Damaging Disclosure might 

prohibit the publication of information, which was widely available elsewhere. 

Difficulties in determining whether information was from a prohibited source or not 

could lead to further self censorship and curtail press freedoms, the submission said. 

(Amnesty International 12.12.2002) 

 

The leader of the Catholic Church in Hong Kong, Bishop Joseph Zen, said the proposed 

subversion law was "quite scary''. Hong Kong’s second English Language newspaper, 

The Standard, reported the Bishop as urging the Hong Kong government to “be prudent 

and not to rush into legislating”: 

 



 16

Zen also raised fears that freedom of speech could be hindered in 
the future. "The criticisms that we can voice here could constitute 
subversion when expressed on the mainland. This is quite scary.'' 
 
The bishop said he was bemused that Secretary for Security 
Regina Ip, rather than Secretary for Justice Elsie Leung, had the 
task of promoting the consultation paper. "Maybe that's because 
the Security Bureau now enjoys a higher rating in the eyes of the 
public. The public may find it more easy to accept.'' (The 
Standard 4.10.2002) 

 

The Bishop was to become a consistent critic of the Article 23 proposals, later describing 

the responsible legislators as “splitting the hearts of the Chinese people” and causing fear. 

( SCMP 24.11.2002 p 4)  

News Actors 

 

70

60

50

40

30

20

10

0
Tung Ip Lee Lau Ng

SCMP

 

Regina Ip ( 64 articles) featured most frequently in the 187 South China Morning Post 

items surveyed.1  The relatively remote Chief Executive, Tung Chi-Hwa, was reported in 

only twenty one times, less than the Democrats leader, Martin Lee who appeared 23 

                                                 
1 It should be noted that items included news reports, feature articles, op ed pieces and letters to the editor. 



 17

times. A key organiser of the July 4 demonstrations, Emily Lau (16) was reported more 

frequently than the legal fraternity representative, Margaret Ng (14). 

 

Items in the Post included 162 news reports and two editorials. 

 

 

The South China Post was overwhelmingly concerned with questions of human rights 

with issues relating to democracy in Hong Kong running second. The government’s key 

issues; the elements of the Article 23 proposals, state security and China’s relationship 

with Hong Kong were mentioned much less frequently. Indeed coverage of 

demonstrations was almost as frequent as jurisdiction.  

200

100

0
Rights Democracy Sedit/Trea/Sece Security Jurisdiction Demonstrations

SCMP - Themes



 18

30

20

10

0
Rights Democracy Sedit/Trea/Sece Security Jurisdiction Demonstrations

AWSJ - Themes

 

The Asian Wall Street Journal also saw human rights as the most important issue. 

However, the question of jurisdiction was the second most frequently reported issue, 

ahead of democracy, security, and the specific issues of  sedition, treason and secession. 

Demonstrations also received significant coverage. 

12
11
10

9
8
7
6
5
4
3
2
1
0

Tung Ip Lee

Asian Wall Street Journal

 
Thirty seven Asian Wall Street Journal items were surveyed. Tung Chi-hwa (12) was 

most frequently reported, ahead of Regina Ip (9). Martin Lee appeared once. 



 19

Items surveyed in the Asian Wall Street Journal included 12 news reports, four editorials 

and seven letters.  

 

Regina Ip 
 
 

Hong Kong security secretary Regina Ip became the government’s spokesperson for 

much of its Article 23 campaign. A career civil servant for twenty eight years, she held 

the post of Secretary of Immigration in the colonial government before being the first 

woman appointed as Secretary for Security. (Standard 17.7.2003) Mrs Ip’s distinctive 

hairstyle attracted the nickname “broomhead” Ip, which in turn promoted an anti-

government cartoon series. (SCMP 12.8.2003) Often blunt and confrontationalist in style, 

she reflected the Tung executive’s inexperience in populist politics. Mrs Ip claimed that 

ordinary Hong Kong people, such as taxi drivers and waiters, were simply not interested 

in security issues. 

 

In the face of growing public opposition, she doggedly espoused the official government 

line that there was widespread community support for the new security measures. At a 

meeting attended by 400 students at City University, she was jeered and heckled when 

said most of the people she had spoken to supported her view: 

 
Another student asked his fellow colleagues attending the forum 
to raise their hands on whether they supported the legislation. 
Only a few did so, while almost half indicated their disapproval. 
Mrs Ip responded by saying she had won support at a forum 
hosted by the pro -Beijing Federation of Trade Unions last week, 
which was attended by 700 members. She reminded the audience 
it represents 310,000 members. Mrs Ip defended the government 



 20

against claims that Hong Kong was not ready for the legislation 
because it had not developed an elected government to provide 
the necessary checks and balances.  "Don't believe democracy 
will be a panacea. Adolf Hitler was returned by universal 
suffrage and he killed seven million Jews," she said. (SCMP 
29.10.2003) 
 

 
The reference to trade union support was regarded as particularly gratuitous; given that  

Beijing controlled unions operated strictly on a top down basis, invariably adopting 

policies defined by the national leadership. While the pro-Beijing unions may have a 

notional membership 0f 310,000, their members would certainly not be allowed a 

democratic vote on issues like the Article 23 proposals. As a result, the pro-Beijing 

Federation of Journalists loyally supported the proposed legislation, while the 

independent Hong Kong Journalists Association strongly opposed it. 

 

Meanwhile, the remarks about Hitler became a topic for heated debate in Hong Kong 

letters to the editor and talk back radio. Christine Loh Kung-wai, a former popularly 

elected member of the Hong Kong Legislative Council (LEGCO), was quoted as saying 

that the Hitler remark showed Mrs Ip’s  “ignorance”. 

 
…Ms Loh, the chief executive of the Civic Exchange think-tank, 
said: " Mrs Ip's choice to use Hitler to illustrate the failures of 
democracy in Hong Kong is extremely unfortunate for her, for 
the government and for Hong Kong. It shows the government in 
an extremely poor light - there is much ignorance at the most 
senior ranks of government about world history." Ms Loh said 
that although Hitler had the support of some sections of the 
German population, he never gained an elected majority. (SCMP 
30.10.2003) 

 
 



 21

Ms Ip further inflamed opposition when, one the eve of the July 1 mass rally, she said 

that the government would not be pressured by demonstrations. “We also cannot rule out 

the possibility that some citizens may join it as a kind of activity because it's a holiday," 

she said. (SCMP 29.6.2003) 

 

July 1 Protest 

 

More than half a million people took to the streets on Hong Kong on July 1, 2003, to 

demonstrate against the Article 23 legislation. 

 

The huge protest had been called to mark the sixth anniversary of the handover to China 

and was timed a week before the government’s proposals would be presented to the 

LEGCO. It had been organised by a loose coalition of government critics, the Civil 

Human Rights Front, and included NGOs such as the Catholic Church, the Hong Kong 

Democrats, Emily Lau’s Frontier, and the Foreign Correspondents Club. It became the 

largest political demonstration in Hong Kong’s history. 

 

The Standard headlined “500,000 show anger at stubborn' rulers”. It reported Hong Kong 

had  not seen  such an “ outpouring of frustration and anger on a scale not seen since the 

Tiananmen Square protests of 1989.”: 

 

The massive crowd, estimated by organisers at up to 500,000, 
jammed main roads from Victoria Park to Government 
Headquarters in Central for more than six hours, chanting slogans 
including Down with Tung Chee-hwa'' and “Return rule to the 



 22

people''. A spokesman for the organisers, Richard Choi, told 
thousands of protesters in Victoria Park: We have had enough.'' 
Choi, of the Alliance Against Article 23 and the Civil Human 
Rights Front, added: We choose to commemorate the sixth 
anniversary of the handover to show that Hong Kong people are 
no longer silent and blindly tolerant”… The size of the march, 
which started at Victoria Park at 3pm and lasted until 9.30pm, far 
eclipsed earlier estimates of 50,000 to 100,000. (Standard 
2.7.2003) 

 

The protest dwarfed a sports day held by pro-Beijjing unions to coincide with the march. 

The Standard reported that marchers sang a Cantonese version of the US Civil Rights 

hymn, “We shall overcome” 

Among them was Ms Chan, an executive secretary with a Sha 
Tin-based multinational company. I'm here for freedom of news 
and freedom of speech,'' the 31-year-old said. If it's the end of 
media freedom in Hong Kong, it's the end of Hong Kong.'' … 
Placards and stickers showed why people marched. “We love our 
country, we love Hong Kong, we love freedom of speech,'' one 
said. Stickers on chests read: No rushed laws'' and We deserve 
better.'' Engineering graduate Kevin Ngai, 23, held up a T-shirt 
reading: Mr C H Tung step down please.'' Ngai, who will start 
job-hunting this month, said he wanted the next Chief Executive 
to be directly elected. (Standard 2.7.2003) 
 

The South China Morning Post  reported that “When almost 10 per cent of a population 

noted for its political indifference hit the streets to protest yesterday, the government was 

presented with clear proof it was time to listen to the voice of the public.” Pro-Beijing 

legislators were jeered when they appeared in public: 

 

The Wan Chai office of the pro-Beijing Ta Kung Pao newspaper 
was also not spared the public's rage. Protesters stuck hundreds of 
posters on the front gate of the office showing Chief Executive 
Tung Chee-hwa being silenced by a cake thrown in his face. An 
employee of the newspaper said nobody from the management 
dared come out to clear the mess. (SCMP 2.7.2003) 

 



 23

Ta Kung Pao had pursued a pro-Beijing political line since colonial times. While it 

rigorously reported on anti British demonstrations, it regularly ignored the mass 

demonstrations against Beijjing. Its editor-in-chief , Tsang Tak-sing was rewarded after 

the handover with a place in Tung’s cabinet.(Knight/Nakano 1999 p8)  

 

The July 1 demonstration received massive, world-wide coverage. But not in China. As 

Tsang Tak Sing had observed in 1997, there were things that could publish in Hong Kong 

but which could not be written on the mainland. The self censorship which Kin Ming Liu 

feared would become the norm in Hong Kong was still prevalent in the motherland. 

Agence France Press reported that China's major newspapers simply ignored the Hong 

Kong demonstrations: 

 
Instead, the state-controlled press focused on comments by 
Premier Wen Jiabao supporting Hong Kong's leaders and the 
need for "understanding, trust and unity" as well as "confidence, 
courage and action". "Hong Kong's future will be shaped by the 
people of Hong Kong," Wen said at a Hong Kong cocktail party, 
the English-language China Daily reported. (AFP 2.7.2003) 

 
 

Aftermath 

 

The size and enthusiasm of the massive demonstration clearly shocked the Hong Kong 

leadership and its Beijing backers. Reaction was swift. 

 

Within a week, James Tien, a member of the pro-business Liberal Party, resigned from 

Tung’s Executive Council, warning that he could not support the passage of the security 



 24

bill through LEGCO. Tien said he had no other choice. It was, the Liberal Party chief 

said, difficult to serve as an Executive Councillor while holding a different view from 

that of the government. (Radio Television Hong Kong 7.7.2003) 

 

Rumours spread on the Internet that Tung Chi-Hwa would be the next to go. 

  

The Hong Kong Economic Journal  wrote that the government's errors in policy making, 

mistakes in administration, and indifference to public sentiment were the most important 

factors causing the social crisis. The government blamed everybody but itself, the 

Journal editorialised: 

 

A government that answers to the people, and has a sound 
accountability system, will give top priority to the consideration 
of the people's interests, public opinion and social influence when 
it is making a law or a policy. Such a government will respect the 
people's right to know, and take on the responsibility to explain to 
the people, to hold a dialogue with the people, and to 
communicate with the people. The demonstration of half a 
million people shows that the government has not fulfilled its 
duty of giving explanations, holding dialogues, and undertaking 
communication. (HKEJ 9.7.2003) 
 

 

EXCO’s aggressive spokesperson, Regina Ip paid for her failure to win over the Hong 

Kong population with an unexpected end to her stellar career. A woman who only a year 

before had been touted as a possible successor to Tung was retiring early to pursue 

academic studies and spend time with her family. The British Independent newspaper did 

not accept the official explanation. “Hong Kong: Two cabinet ministers, both publicly 

vilified, have resigned,” it reported.  “Antony Leung, the Financial Secretary, bought a $ 



 25

100,000 car just before he announced a rise in car tax. Regina Ip, the Security Secretary, 

backed the subversion Bill, defeated amid massive outrage.” The Independent reported. 

(Independent 17.7.2003) 

 

Singapore’s Straits Times noted that a University of Hong Kong opinion poll showed that 

her popularity plunged from 53 per cent in June to 34.6 per cent, making her the most 

unpopular of the 14 principal officials in Mr Tung's Cabinet. (Straits Times 17.7.2003)   

Consider the forthright views of John Chiu from Sai Kung who wrote to the South China 

Morning Post’s News Talk Back section, responding to the question, “ How should Hong 

Kong remember Regina Ip?” 

… Regina Ip Lau Suk-yee should be regarded as a selfish and self-centred official 
who, on the one hand, occupied a highly paid government job, wasting taxpayers' 
money, while on the other voluntarily acted as the central government's shoe-shine 
girl, maximising political points for herself for future opportunities. … I don't see a 
trace of patriotism in her case, just the silhouette of an opportunist. What we have 
seen is that she has always been capitalising and maximising the future return from 
Tung Chee-hwa and mainland officials for herself. She responded to queries from 
legislators and the public with contempt: you guys don't like it, so what? As long as I 
have the blessing of my boss, my pay cheque and future will be secured. … It is the 
misfortune for the Hong Kong people to have to feed such people under the present 
system, which breeds, free of charge, running dogs for the central government. The 
most annoying and insulting thing is to see the word "patriotic" being used so loosely 
nowadays. It is absolutely sickening. Patriotism is a sacred concept. These people 
have totally degraded and disgraced the word. (SCMP 5.8.2003) 

 

The two resignations were seen as a way of defusing tension so that the Tung government 

might regain the confidence of the Hong Kong people. 

 



 26

The China Daily reported that the departures of Ip and Financial Secretary Leung  had 

sent ”shock waves” through the local political arena. It cited “personal reasons” given by 

Ip for her resignation. It failed to mention Article 23. (China Daily  17.7.2003) 

 

The South China Morning Post editorialised that the verdict on Regina Ip was a harsh 

one. “The so-called iron lady left office … knowing that she had become Hong Kong's 

most unpopular minister.” it said. What had been previously seen as her strong leadership 

had proved a political liability. 

 

So what went wrong? The answer can be expressed simply: 
Article 23. Mrs Ip may have enjoyed public backing for her 
unwavering attacks on right-of-abode protesters and student 
activists. But attack was the wrong approach for Article 23; a 
charm offensive, directed to persuasion, was needed when 
handling the sensitive plans for national security laws. (SCMP  
25.7.2003) 

 

 

Within days of the announcement of the resignations, Tung Chi-Hwa left Hong Kong for 

Beijing for what was described as “a duty visit” to brief the national leadership.  

 

His appointed government remained deeply unpopular with the largely unenfranchised 

electorate. In a letter to the editor, Kitty Ng Yuen-Chun of Yau Mei Tei wrote that the 

government’s inability to listen to the grass roots was deplorable: 

What made us despair is the government's irresponsible conduct, 
lack of dependability and concealment of misbehaviour in its top 
ranks. People marched on July 1 over the Article 23 legislation, 
but they also clearly expressed these grievances about the 
government. The demonstration on July 9 further indicated this. 



 27

For 15 minutes, the crowd demanded that Chief Executive Tung 
Chee-hwa step down, which is quite astonishing. It was a signal 
for his government to think carefully about what it has done and 
why society is angry. Kitty Ng Yuen-Chun, Yau Ma Tei (SCMP 
29.7.2003) 

 

The government’s public relations problems if not its attitude to critics was seen to 

symbolised by the actions of the Chinese General Chamber of Commerce representative 

in LEGCO, Philip Wong Yu-hong. Wong was aboard a government minibus taking him 

through a crowd of 50,000 protesting against the Article 23 legislation outside the 

LEGCO building on July 9.  While being broadcast live on television, Mr Wong was seen 

to grin and raise the middle finger of his right hand to the crowd. His rude gesture 

sparked 290 complaints to the Hong Kong Broadcasting authority. Wong subsequently 

apologised for being affected by drink, claiming he was responding to a similar gesture 

from the crowd.  (SCMP 17.8. 2003) 

 

It was becoming clear that even the government’s strongest supporters were getting 

nervous of the political consequences of press ahead with Article 23. The Hong Party 

closest to Beijing, the Democratic Alliance for the Betterment of Hong Kong urged Tung 

to wait until after Hong Kong’s elections to reintroduce the Article 23 proposals. 

(Christian Science Monitor 8.9.2003) 

 

On September 5, Tung Chee-hwa, announced that the national security bill had been 

withdrawn. He said the decision was taken in the Executive Council and that no new 

deadline had been set. Mr Tung said it was more important for the government at present 

to focus on improving the economy. 



 28

 

Speaking on Radio Television Hong Kong (RTHK), Tung said he had seen the adverse 

views and concerns expressed in the community about Article 23 .  As result, he needed 

to re-examine the whole issue. “Until there is sufficient consultation and the support, we 

are not going ahead with the legislative process,” Tung said. (RTHK  59.2003) 

 

The Chinese national news agency Xinhua reported that Beijing approved of Tung’s 

decision but had warned that legislation would have to be passed eventually (Xinhua 

8.9.2003)  

 

The China Daily described Tung's attitude as responsible and pragmatic. (CD 8.9.2003) 

 

China Daily 

 

Article 35 of the Constitution of the Constitution of the People’s Republic of China states 

that its citizens “enjoy freedom of speech, of the press, of assembly, of association, of 

procession and of demonstration.” 

 (http://english.peopledaily.com.cn/constitution/constitution.html) However there is 

overwhelming evidence that these rights are commonly breached in mainland China 

where the press is strictly controlled and critical demonstrations suppressed. 

 

The official English language voice of the Beijing government, the China Daily, reported 

only intermittently and selectively on the debate over Hong Kong’s Article 23. It should 



 29

be noted that China Daily was established as a national newspaper , covering the whole 

country including Hong Kong. The issues, events and individuals who were not reported 

in these articles help illuminate the state of contemporary free speech, if not active 

censorship, in China. 

 

A search of the Lexis Nexis database revealed only eight news reports about the Article 

23 controversy, published by China Daily between July 2002 and September 2003. 

 

All but one of these articles were sourced to Chinese or SAR officials, notably Foreign 

Minister, Tang Jiaxuan, Chief Executive, Tung Chee-hwa and Foreign Ministry 

spokesmen. Tung Chi-Hwa was reported four times The exception was the British Prime 

Minister, Tony Blair, who visited Hong Kong in July 2003. Mr Blair was selectively 

quoted as telling the British Chamber of Commerce that maintaining stability was crucial 

to the city’s success. (CD 24.7.2003) 

 

Blair had actually argued that economic and political progress were inter-twined. Hewas 

quoted by the Hong Kong based South China Morning Post as saying: "Hong Kong, if it 

handles the next few years well, as I believe and hope it will, can also be an example of 

how political progress can be made without damaging its stability." (SCMP 24.7.2003) 

Meanwhile, the London Guardian reported that the British government would be 

watching Mr Tung. "What people in Hong Kong want of course is to preserve the basic 

freedoms that make Hong Kong special," he said. "That was the whole basis of the 'one 

country, two systems' proposals." (Guardian 24.7.2003)  



 30

 

The transcript of Mr  Blair’s speech was even more revealing. Mr Blair said that the 

Hong Kong government’s decision to review Article 23 legislation, following the mass 

demonstrations against it, showed the flexibility in the system. He told the meeting that 

political and economic confidence went “hand in hand”.  “That concept of choice, driven 

by globalisation, is not just … difficult for some economically, it is also difficult for 

some politically,” he said. “As the events of 11 September  demonstrated, there are those 

who hate the very idea that  their fellow citizens should be free to choose, free to examine 

the products and ideas of other culture”. (Blair 23.7.2003) 

    

Internal critics of the new security laws, who included Hong Kong business leaders, 

church ministers and priests and elected members of the Legislative Council, were never 

quoted or indeed named or otherwise individually acknowledged.  The China Daily was 

primarily concerned with Jurisdiction, what it saw as China’s historic right to govern 

Hong Kong. It also frequently mentioned security and the need for stability. Freedom of 

speech was not stressed as an issue. 

 

The China Daily articles failed to report on the mass demonstration held in Hong Kong 

on July 1 2003, but did refer to official reaction to it. There were no estimates of the 

numbers making up the half million strong crowd, which was referred to as “a large 

number of Hong Kong residents”. (CD 4.7.2003) 

 



 31

On the day of the mass protest, Chinese Foreign Ministry spokesman Kong Quan said the 

draft ordinance upheld,” the rights and freedoms of the Hong Kong people on the basis of 

the Basic Law and it also conforms with regulations which apply two [sic] international 

human rights conventions”.  When asked to comment on the opposition from the US and 

Britain to the legislation, Kong said, “ such assertions are unacceptable”. He added that 

the legislative process in Hong Kong was “democratic and transparent following in depth 

consultations”. (CD 2.7.2003) 

 

A briefing given by the Foreign Ministry two days later, quoted a news release from 

Tung Chi-hwa who said that the SAR government “fully understood” the importance the 

community attached to their rights and freedoms. “We shall continue to take active steps 

to maintain and safeguard rights and freedoms and develop democracy in an orderly 

manner”, Tung was reported as saying. (CD4.7.2003) 

 

On July 17, Tung announced that his administration had “deferred” the second reading of 

the National Security Bill. "We believe that the community needs to have a calm 

atmosphere and we need to really stand united in front of all these challenges," he said. 

He appealed for calm and said he would work to better understand public concerns. (CD 

18.8. 2003) 

 
On August 19, the China Daily quoted Hong Kong’s new Secretary for Security, 

Ambrose Lee, who promised to keep an open mind on Article 23. “When asked whether 

he had learned from his predecessor, Regina Ip, who ‘crossed fire’ with  many legislators, 

Lee said it is most important to talk fact and respect one another”. (CD  19.8.2003) As 



 32

reported earlier, The China Daily did not report that Ms Ip had been forced to resign 

because of her outspoken support for Article 23 legislation. Criticisms of Ms Ip were, in 

contrast widely, reported in the Hong Kong press.  

 
Tung announced the withdrawal Article 23 legislation on September 5.  The China Daily 

reported that he had no timetable for introducing a new bill. “ I have hard a lot of views 

and learnt [sic] that the people are most concerned about the economy. I feel society 

should devote its energy to improving the economy and creating more job opportunities,” 

Tung was quoted as saying. (CD 6.9.2003)  A China Daily editorial subsequently 

described Tung’s attitude as “responsible and pragmatic”.  His decision demonstrated that 

the SAR “enjoys a high degree of decision making power”, it said. (CD 8.9.2003) 

 

 

 

Conclusion 

 

It seemed that  “One Country two systems” was working in China in 2002, at least as far 

as freedom of speech was concerned. Public and private comment on the Article 23 

proposals was consistent, coherent and comprehensive. In Hong Kong, critics of the 

government were extensively reported in the mainstream press, maintained their own 

websites and were free to be reported in the international media. Letters to the editor were 

effusive and frequently vehement. Government officials were subjected to biting satire 

and caricature. Mass demonstrations were repeatedly organised and staged, with minimal 

police intervention. 



 33

 

In contrast, the main land Chinese press largely ignored the political crisis developing in 

the Hong Kong Special Administrative Region. China Daily, Xinhua and other mainland 

publications seemed to operate as a selective media release service for senior government 

officials. Critics were ignored, as if they did not exist. When issues related to Article 23 

were reported, stability rather than human rights was the issue. It was clear that China’s 

“One Country two systems” did indeed allow Hong Kong to discuss free speech issues 

un-reported in main land China. 

 

Tung Chi-Hwa was wrong when he confidently predicted that the majority of Hong Kong 

people would support the Article 23 proposals. A billionaire patrician with little 

experience in populist politics, he learned of criticisms of his unelected Executive 

through the free speech exercised by the Hong Kong population. Free discussion in Hong 

Kong contributed to half a million of his fellow citizens taking to the streets to demand 

that the government with draw the legislation. Much of the Hong Kong and most of the 

international press agreed that political pressure resulting from this mass action resulted 

in the resignation of the government’s chief advocate for Article 23 legislation, Regina 

Ip. The new Security Secretary subsequently withdrew the legislation to be re-introduced 

at a date to be fixed. It was therefore demonstrated not only that free speech could 

continue in a non-democratic system of government. It also seemed that open debate 

could influence that government’s decisions. 

 



 34

It should be remembered however that Hong Kong’s appointed government, which 

introduced the Article 23 proposals which NGOs and independent journalists associations 

saw as so draconian. Had there not been active opposition, the legislation would almost 

certainly been passed by a compliant, limited franchise LEGCO. If that had been the 

case, critics may have found it much more difficult for their views to be heard.  

 

Free speech exists not only because it is endorsed by governments. It flourishes only 

when people defend its practice. 



 35

BIBLIOGRAPHY 

 

SUBMISSIONS 

 
AmCam letter to LegCo, American Chamber of Commerce in Hong Kong letter to 
 Legislative Council on Article 23 legislation, June 2003. 
Amnesty International, Response to Hong Kong SAR Government Consultation Document  
on proposals to implement Article 23 of the Basic Law -  Submission to Legco 12 December 2002 
- on behalf of AI’s International movement, December 12, 2002. 
Article 23 Concern Group, Submission of the Article 23 Concern Group on the Government’s 
 amendments on the National Security (Legislative Provisions) Bill, June 17, 2003. 
Asian Human Rights Commission, Submission on National Security (Legislative Provisions) Bill,  
May 9,2003. 
Association of the Bar of the City of New York, Analysis from The Association of the Bar of the 
 City of New York, April 29, 2003. 
Centre for the Comparative and Public Law, Faculty of Law, University of Hong Kong,  
 Submission of the Centre for Comparative and Public Law on Article 23, December 17, 2002. 
China Labour Bulletin, China Labour Bulletin on the Enactment of Article 23 Legislation in 
 Hong Kong, April 29, 2003. 
Chinese University article by Professor Clement So, Public Opinion neither supports Article 23 
 in principle nor in content, June, 2003. 
European Commission on Hong Kong, Report on the Third and the Forth Annual Reports by  
the European Commission on Hong Kong, May 22, 2003. 
European Parliament resolution, April 15, 2003. 
Faculty of Law of the University of Hong Kong, A Comment on the National Security  
(Legislative Provisions) Bill 2003 by Professor Johannes Chan, the Faculty of Law of the University  
 of Hong Kong, June 11, 2003. 
Faculty of Law, University of Hong Kong, Law Society’s comments, June 16, 2003. 
HK General Chamber of Commerce, HK General Chamber of Commerce submission to the 
 LegCo, April 7, 2003. 
Hong Kong Bar Association, Hong Kong Bar Association - Response to the consultation document 
 of the proposals to implement Article 23 of the Basic Law, December 9, 2002. 
Hong Kong Bar Association, Hong Kong Bar Association view on the National Security Bill,  
April 11, 2003. 
Hong Kong Bar Association, Hong Kong Bar Association’s Comments on the Committee Stage 
 Amendment, June 17, 2003. 
Hong Kong Christian Institutes Submission, Hong Kong Christian Institute’s submission to the 
 LegCo Bills Committee on the National Security (Legislative Provisions) Bill 2003, April 22, 2003. 
Hong Kong Human Rights Monitor, Response to Government Consultation Document “Proposals to 
 Implement Article 23 of the Basic Law”  -  Submission, November 22, 2002. 
Hong Kong Journalist’s Association, Hong Kong Journalists Association submission re Article 23, 
 April 11, 2003. 
Human Rights in China, Human Rights in China calls for extension of consultation on Hong 



 36

 Kong’s Article 23, December 23, 2002. 
 
International Chamber of Commerce - China Business Council, International Chamber of  
 Commerce comments, June 25, 2003. 
International Publisher’s Association (Union Internationale Des Editeurs), Provisions pertaining 
 to “seditious publications: in the National Security Bill, March 14, 2003. 
International Publishers’ Association’s,  Amendments to the provisions pertaining to 
 “seditious publications” in the National Security Bill, June 17, 2003. 
Law Society, Law Society’s comments, June 16, 2003. 
Law Society of Hong Kong, Comments on the consultation document on proposed legislation  
 under Article 23 of the Basic Law, December 18, 2002. 
Law Society of Hong Kong, Response from the Law Society of Hong Kong to the Article 23 
 Blue Bill, May 5, 2003. 
Professor Albert Chan, June 17, 2003. 
Professor Johannes Chan, June 3, 2003. 
Society of Publishers in Asia, Letter from the Society of Publishers in Asia, April 29, 2003. 
United States Senate Resolution, Senate Resolution, June 27,2003. 
US Hong Kong Policy Act Report, April 16, 2003 

 
 

 

LETTERS 

 
American Chamber of Commerce, Letter in response about Article 23, December 6, 2002. 
Apple Daily, Open letter to Chinese President (published in full in Apple Daily, Oct.24, 2002) 
,October 21, 2002.  
Asian Wall Street Journal, Protecting Hong Kong’s Way of Life, October 2, 2002.  
Asian Wall Street Journal, Two Countries, Two Systems, October 4, 2002.  
Asian Wall Street Journal, Success rests on responsibilities, October 18, 2002.  
Asian Wall Street Journal, Article 23:  A Defence Against Terror, October 18, 2002.  
Asian Wall Street Journal, Ignorance is strength, October 25,2002.  
Asian Wall Street Journal, An Alarmist Approach, November 8, 2002.  
Asian Wall Street Journal, Another HKG letter to Asian Wall Street Journal, June 17, 2003.  
British Chamber of Commerce in Hong Kong, Letter to Regina Ip JP regarding Article 23,  
  June 17, 2003. 
Canadian Chamber of Commerce, Letter for Canadian Chamber of Commerce, March 19, 2003. 
Democratic Alliance for Betterment of Hong Kong, June 20, 2003. 
Economist, The, Hong Kong government’s letter to the editor of The Economist.  -   
Hong Kong’s Law, October 5, 2002.   
EU Statement, EU Statement on Article 23, May 2, 2003.  
Financial Times, Letter to the Editor:  Hong Kong democracy, December 16, 2002.  
Financial Times, No middle course exists as China wrestles with crisis over  
 Hong Kong chief executive, July 9, 2003.  
Financial Times, Liberty at risk in Hong Kong, February 6, 2003.  



 37

Forbes.com, Regina Ip’s response to Forbes.com’s story on Article 23 (October 31), 
 November12, 2002.  
Foreign Correspondents’ Club of HK;  HK Journalists Association; Society of Publishers in Asia; 
  HK PEN;  Overseas Press Overseas Press Club of America, Media Organizations’ letter to 
  HK Executive Council, June 2, 2003. 
Freedom House letter, Freedom House’s letter to Hong Kong Government, 
  February 13, 2003.  
HK Government, HK Government’s letter to Asian Wall Street Journal - ‘Not legitimate’, 
  June 17, 2003.  
Hong Kong Forum, Letter from Hong Kong Forum, Los Angeles, December 14, 2002.    
Human Rights Watch, Hong Kong subversion proposals threaten liberties - public consultation 
 should be extended, December 24, 2002.   
Human Rights Watch, Human Rights Watch Letter to Prime Minister Tony Blair on  
 His Visit to China and Hong Kong, July 15, 2003.  
Human Rights Watch open letter, Open Letter to the Legislative Council of Hong Kong,  
 May 19, 2003. 
International Herald Tribune, Justice in Hong Kong, October 22, 2002. 
Letter from Regina Ip, Regina Ip’s letter to the editor of The Washington Times, June 10, 2003.  
Letter from World Press Freedom Committee, and World Press Freedom to Regina Ip, WPFC 
 letter to HK Government on Article 2,  November 1, 2002. 
New York Times, Hong Kong’s Security, January 6, 2003.  
Overseas Press Club, Overseas Press Club’s letter to Chinese President, June 18, 2003.  
Press Freedom Group, Hong Kong Security Law Opposed by Press Freedom Groups, 
 Letter to the US President on Article 23, November 19,2002  
Project for the New American Century and the US Committee for Hong Kong, Letter to the 
 US President on Article 23, November 25, 2002. 
South China Morning Post, Government Will Not Restrict Access to Information, 
  November 25, 2002.  
Wall Street Journal, No Threat to Freedoms, January 10, 2003.  
Washington Post, Justice in Hong Kong, October 19, 2002.  
 

 

 

EDITORIALS 

 

Asian Wall Street Journal, The Coming Crackdown, September 27,2002.  
Asian Wall Street Journal, Mr. Tung’s crisis, July 7, 2003.  
Asian Wall Street Journal, Democracy comes first, July 11, 2003  
Asian Wall Street Journal, Blair disappoints Hong Kong, July 25, 2003.  
Australian Financial Review, Signpost to Asian liberty, July 11, 2003. 
Business Week, Tread lightly in Hong Kong, July 21, 2003.  
China Labour Action Express (published by China Labour Bulletin), CLB Against 



 38

 anti-subversion laws in Hong Kong, December 23, 2002. 
Christian Science Monitor, China’s Move on Hong Kong:  China’s slow march  
 toward openness took a big leap backward last week, October 4, 2002.  
Christian Science Monitor, China and People Power,  July 14, 2003.  
Committee on International Relations, US House of Representatives, Washington DC,  
 Henry Hyde on the House Resolution on HK, June 17, 2003. 
Economist, The, The gadfly stands aside, November 28, 2002.  
Financial Times, Hong Kong victory, July 8, 2003.  
Financial Times, Securing Hong Kong, September 30, 2002.  
Financial Times, China’s dilemma, July 18, 2003.  
Globe and Mail, The, Shadow on Hong Kong, July 3, 2003.  
Globe and Mail, The, Let Hong Kong be Hong Kong, July 28, 2003.  
International Herald Tribune, Hong Kong’s freedoms, July 12, 2003.  
Los Angeles Times, Hong Kong’s Chief must go, July 18, 2003.  
Nation, The, Hong Kong faces three fault lines, November 4, 2002.  
New York Sun, China Comes to Crawford, October 25, 2002.  
New York Sun, Hope in Hong Kong, July 3, 2003.  
New York Times, Endangered liberties in Hong Kong, December 27, 2002.  
New York Times, Heady days in Hong Kong, July 17, 2003.  
Ottawa Citizen, Defending democracy, July 9, 2003.  
South China Morning Post, How Hong Kong can safeguard its freedoms, June 9, 2003.  
South China Morning Post, Scrutiny of bill makes a mockery of the system, June 16, 2003.  
South China Morning Post, Rushed debate in LegCo serves no one’s interests,  
 June 18, 2003.  
The Economist, Death by Slow Boiling:  Are Hong Kong’s liberties gradually being  
 taken away? September 26, 2002.  
The Economist, Subverting autocracy, September 26, 2002.  
Toronto Star, Hong Kong’s rebellion, July 8, 2003.  
Wall Street Journal, The, Hong Kong Under Threat, December 16, 2002.   
Washington Post, Banned in Hong Kong, October 3, 2002.  
Washington Post, Hong Kong’s Chill, June 14, 2003.  
Washington Post, Next step in Hong Kong, July 18, 2003.  
Washington Post, Democracy for Hong Kong, August 21, 2003.  

 
 

OP-ED ARTICLES 
 

Asian Wall Street Journal, Hong Kong Squeezes the Press by Cliff Bale, October 10, 2002. 
Asian Wall Street Journal, Why the Tung administration lacks legitimacy by Yeung  
 Wai-hong, July 15, 2003. 
Asian Wall Street Journal, Don’t ruin China’s future by backing unpopular Tung by Bao Tong  
 (former prison in China from 1989-96 for opposing Tiananmen crackdown), July 21, 2003. 
Far Eastern Economic Review, China’s choice over Hong Kong by Arthur Waldron (Lauder  
 professor of International Relations in the department of history at the University of   
 Pennsylvania), Aug. 7, 2003. 
Financial Times, China’s sedition law hits a raw nerve by Anson Chan, December 3,2002. 



 39

Financial Times, Leaders add pain to Hong Kong’s problems by Simon Cartledge, 
 June 2, 2003. 
Financial Times, Beijing still has HK’s people on its side by Veron Hung, July 16, 2003. 
Financial Times, Beijing should bid farewell to the hapless Tung by Minxin Pei, 
 July 25, 2003. 
Financial Times, Why HK democrats need a sense of timing by Veron Hung, Aug.5, 2003. 
Financial Times, Liberty will survive HK’s new laws by Brink Lindsey (senior fellow at Cato  
  Institute, & author), February 3, 2002. 
International Herald, Liberties in doubt by Mike Jendrzeczyk (Washington director for Asia  
 at Human Rights Watch), October 11, 2002. 
Los Angeles Times, Hong Kong’s struggle by Dick Thornburgh (former US attorney gen.  
& chairman of US C'ttee for HK), July 13, 2003. 
South China Morning Post, Healing the rift by Edith Terry, June 18, 2003. 
South China Morning Post, Article 23 threatens an unfettered, proud and lively press  
  by A.Lin Neumann (the Asia Consultant for the Committee to Protect Journalists,  
  based in Bangkok), October 10, 2002. 
South China Morning Post, Sedition law serves only to silence legitimate opposition by 
 Paul Harris (founding chairman of the HK Human Rights Monitor), November 15,2002. 
South China Morning Post, Impact on confidence makes Article 23 a risky business by  
Simon Pearse (regional mgr. research and analysis, Asia-Pacific of Datamonitor), 
 December 9, 2002. 
South China Morning Post, Ten way to keep civil liberties from harm by Michael Davis  
 (Prof. of Law at Chinese University in HK), February 8, 2003. 
South China Morning Post, National Security, individual rights and Article 23 by  
 Robert Allcock (HK Solicitor General) February 25, 2003. 
South China Morning Post, Officials must concede more, or the bill should die by  
 Margaret Ng (legislator rep. for legal profession), February 26, 2003. 
South China Morning Post, A case of double standards:  America’s stance on Article 23, by 
 Michael Chugani, June 18, 2003. 
South China Morning Post, Why freedom of information is vital to Hong Kong by 
  Zhiwu Chen, June 18, 2003. 
South China Morning Post, One last chance for freedom by Yeung Sum (chairman of  
 the Democratic Party and a directly elected legislative councillor), June 25, 2003. 
South China Morning Post, Looking to the past for Hong Kong’s future by William  
 Mak (teaches physics at Oradell, New Jersey), June 25, 2003. 
South China Morning Post, Two systems, one destiny by Martin Lee, Aug.1.2003. 
South China Morning Post, Cy Leung responding to Martin Lee by Cy Leung, Aug.6, 2003. 
South China Morning Post, Remember:  the Basic Law is a living document by Michael Davis  
 (prof of law & dir. of Grad. Prog in Law & Pub. Affairs at Chinese Uni, HK), August 9, 2003. 
South China Morning Post, A stead rot? by Sin-Ming Shaw, August 20, 2003. 
Times, The, The silent betrayal of our liberal friends in Hong Kong by Oliver August,  
 July 23, 2003.  
Wall Street Journal, Sending a message to Beijing by Jimmy Lai  (chair of Next Media  
 which publishes Apple Daily and Next mag.), July 10, 2003. 
Washington Post, Message to Beijing by Martin Lee, July 27, 2003. 
Washington Times, Death of freedom on Hong Kong? by Frank J. Gaffney Jr., June 10, 2003. 



 40

Washington Times, Hong Kong vibrations by Gwynne Dyer, July 13, 2003. 
Washington Times, First step to China’s freedom by Herbert London, August 24, 2003. 
www.newsday.com, Not in Old Hong Kong by A. Lin Neumann  (Asia consultant for the  
 Committee to Protect Journalists, based in Bangkok), November 24,2002. 
 
 
NEWS  REPORTS 

 
AFP, Pro-democracy group heads to US to lobby against Hong Kong’s subversion law, May 

29, 2003. 
Asia Times, December 5, 2003. 
Asian Newspaper Focus, July/Aug 2003. 
Asian Wall Street Journal, September 25, 2002 to June 5, 2003. 
Associated Press, October 3, 2002 to August 18, 2003. 
Australian, The, May 29, 2003. 
Business Week, July 3, 2003 to July 28, 2003 
Bar of England and Wales, The, December 28, 2002. 
BBC News - Asia-Pacific, December 15, 2002 to June 18, 2003. 
British Government report on Hong Kong, February 28, 2003. 
Business Week, July 3, 2003 to July 21, 2003. 
Canadian Journalists for Free Expression, July 8, 2003. 
China Brief  (publication of the Jamestown Foundation), November 7, 2002. 
China Daily (HK edition), August 18, 2003. 
Christian Science Monitor, September 27,2002 to August 14, 2003. 
Committee to Protest Journalists (CPJ), Proposed Anti-subversion legislation threatens 

freedom of expression in Hong Kong, December 9, 2002. 
Daily Telegraph, September 26, 2002 to August 8, 2003. 
Dow Jones Newswires, October 18, 2002. 
Economist, The, January 30, 2003 to August 7, 2003. 
European Commission on Hong Kong. May 22, 2003. 
European Parliament, March 28, 2003. 
Far Eastern Economic Review, October 10, 2002 to February 13, 2003. 
Financial Times, October 1, 2002 to July 24, 2003. 
FT.com  (Financial Times), July 7, 2003. 
Globe & Mail, The, December 24, 2002 to July 31, 2003. 
Government announcement/statement, February 12, 2003 to February13, 2003. 
Guardian, The, November 19.2002 to July 24, 2003. 
HK General Chamber of Commerce, December 15, 2002. 
House Policy Committee, July 8, 2003. 
IFEX Members, June 5, 2003. 
Independent, July 2, 2003 to July 22, 2003. 
International Confederation of Free Trade Unions (Protecting Human Rights in Hong Kong, 
December 3, 2002. 
International Herald Tribune, December 23, 2002 to July 24, 2003. 
Jamestown Foundation.htm  - China Brief, July 29, 2003. 
LA Times, December 22, 2002 to August 21, 2003. 



 41

London Times, January 6, 2003 to July 24, 2003`. 
New York Times, November 3, 2002 to August 22, 2003. 
Observer, The, December 8, 2002 to July 20, 2003. 
Report by The Research Team on the Compendium of Submissions on Article23  
  of the Basic Law, May 30, 2003. 
Reporters Without Borders, European Union asked to oppose “dangerous” national security 
law, December 9, 2002. 
Reuters, July 23, 2003. 
Rushford Report, November 27, 2002 (for December 2002 issues). 
Scotsman, The, December 16, 2002. 
Solicitor General, December 18,2002. 
South China Morning Post, December 5, 2002 to August 27, 2003. 
Star, The (.com), July 17, 2003 to July 18, 2003. 
Straits Times, July 15, 2003 to August 24, 2003. 
Sydney Morning Herald, June 21, 2003. 
Time Asia Magazine, October 14, 2002 to July 28, 2003. 
Toronto Star, December 14, 2002 to July 24, 2003. 
United Kingdom Six Monthly Report on Hong Kong, July 17, 2003. 
US House Policy Committee, June 17, 2003. 
Vancouver Sun, October 5,2002 to July 25, 2003. 
Wall Street Journal, December 16, 2002 to Aug 5.2003. 
Washington Post, The, July 4, 2003 to Aug.5, 2003. 
Washington Times, June 5, 2003 to July 10, 2003. 
Weekly Standard, June 9, 2003 to June 30, 2003. 
WSJ.com, December 19, 2002. 
 
 
COMMENTARY & ANALYSIS 
 
Asia Times, HK citizens call impromptu referendum, July 8,2003. 
Asian Wall Street Journal, September 30, 2002 to July 29, 2003. 
Bloomberg Commentary, Bloomberg News, Bloomberg Commentary:  A hard lesson  
   on the value of free speech, June 11, 2003. 
Business Week - International Business, Commentary:  Is the Sun Setting on Hong      
  Kong’s Freedom? - Proposed curbs on free speech and political action are  
  harsher than on the mainland, November 18,2002. 
China Daily (from Asian Wall Street Journal ‘Notable & Quotable’), Conspiracy  
  to subvert SAR’s political system, July 17, 2003. 
Christian Science Monitor, The heat from Hong Kong, July 16, 2003. 
Jamestown Foundation online, China Brief:  Volume III, Issue 14, Hong Kong  
  Protests - China’s Apocalypse Now, July 15, 2003. 
National Review online, Curtain Call?  The future of Hong Kong, July 15, 2003. 
South China Morning Post, Getting beyond boundaries, July 16, 2003. 
Taipei Times, Time to protest HK’s subversion law is now, October 4, 2002. 
University of Pennsylvania, Hong Kong and the Future of Freedom, August 25, 2003. 
Washington Post, Slow burn in Hong Kong, July 15, 2003. 



 42

 
STATEMENTS 

 
Amnesty International, Amnesty International statement, July 9, 2003 to June 24, 2003. 
Article 23 Concern Group, Statement of the Article 23 Concern Group February 15, 2003. 
Ayn Rand Institute statement, n Other Words - Freedom is just another word – Special 
   to The Province, June 18, 2003. 
Bob Allcock speech at FCC, What Publishers and Journalists need to know about  
  Article 23   legislation - a statement by the Solicitor General, Mr. Bob Allcock, at a  
  luncheon at the Foreign Correspondents’ Club, HK on 3 June 2003, June 3, 2003. 
Canadian Consulate General, Statement by the Consulate General of Canada on  
  the proposal to implement Article 23 legislation in Hong Kong, December 23, 2002  
  to June 23, 2003. 
Department of State  -  Press Statement, Hong Kong:  Article 23 of the Basic Law,  
   November 21, 2002. 
Economic & Security Review Commission, US-China Economic and Security  
  Commission statement, June 9, 2003. 
EU Statement, July 16, 2003. 
European Parliament resolution on HK, Hong Kong - Support for Basic Freedoms –  
  Joint motion for a resolution on Hong Kong, December 19, 2002. 
HK Government statement, February 12, 2003 to May 6, 2003. 
Hong Kong Bar Association’s statement, Implementation of Article 23 of the Basic Law - 
National Security (Legislative Provisions) Bill, February 14, 2003. 
Human Rights in China, Human Rights in China calls for extension of consultation  
  on Hong Kong’s Article 23, December 23, 2002. 
International Chamber of Commerce/ China Business Council, Comments  
  on Consultation Document on Proposals to Implement Article 23 of the Basic  
  Law, January 3, 2002. 
Joint Public Statement, February 21, 2003. 
Joint Statement of International and Regional NGOs in Hong Kong, Joint Statement  
  of International and Regional NGOs in Hong Kong on the National Security                              
(Legislative Provisions) Bill “Preserve Hong Kong’s Freedoms,  Withdraw Article  
  23 Legislation, June 26, 2003. 
New Zealand Embassy, New Zealand expresses concern over Hong Kong Legislation, 
  July 17, 2003. 
Society of Professional Journalists, SPJ urges Hong Kong government t to back  
   away from threats to press freedom, December 20, 2002. 
South China Morning Post, May 1, 2003 to May 3, 2003. 
Statement from British Consulate-General Hong Kong on Article 23, Statement by 
   the British Consulate-General on the SAR Government’s Proposals to  
   Implement Article 23 of the Basic Law, November 18, 2002. 
UK Government, Bill Rammel gives cautious welcome to proposed Hong  
   Kong legislation, March 27, 2003. 
US Department of State  - Statement, Hong Kong:  Article 23 of the Basic Law,  
   November 21, 2002 to May 2, 2003.  
US Deputy Secretary press statement, June 5, 2003. 



 43

White House Statement, June 19, 2003. 
FEATURES, PRESS RELEASES, MEMORANDUM, REVIEW, TRANSCRIPTS 

 
Washington Post, Feature, Hong Kong’s Summer of Discontent  -  Spread of Unrest Feared  
  by Beijing, July 15, 2003.  
Amnesty International Hong Kong, Press Release, May 2, 2003. 
Australian Foreign Affairs Department, Press Release,  July 3, 2003. 
Canadian Consulate statement, Press Release, December 13, 2002. 
Freedom House, Democrats triumph in Hong Kong, Press Release, July 8, 2003 
Human Rights Monitor, Press Release, March 12, 2003. 
IFEX Alert  (originally from the HK Journalists Association - HKJA),  
  Press Release, November 18,2002. 
Society of Professional Journalists, Press Release, December 20, 2002. 
US Commission on International Religious Freedom, Press Release, July 1, 2003.  
Project for the New American Century, Democracy in Hong Kong,  Memorandum,  
  June 3, 2003.  
Asian Wall Street Journal, Review, September 24, 2002 to July 18, 2003. 
Wall Street Journal, Review - Hong Kong Under Threat, December 16, 2002. 
Blair’s doorstop press conference, Transcript, July 21, 2003. 
Blair’s speech to British Chamber of Commerce in HK, Transcript, July 25, 2003. 
British Consul-General Sir James Hodge’s comments, Transcript, July 28, 2003. 
Transcript “Doorstop” by Tony Blair, July 23, 2003. 
VOANew.com, Transcript. Hong Kong Presses for democracy, July 18, 2003. 
UK House of Commons, Transcript, November 26, 2002  

 
 



 44

HONG KONG GOVERNMENT WEBSITE 
 
Office of the Chief Executive, Hong Kong Special Administrative Region, People’s Republic 
of china, http://www.info.gov.hk.ce.eoffrig.htm   
 
The Basic Law – of the Hong Kong Special Administrative Region, of the People’s Republic of 
China – webpages: 
    
    http://www.info.gov.hk/basic_law/flash.html  
    - Front page 
 
    http://www.info.gov.hk/basic_law/welcome/content.htm  
    -  Welcome message 
 
    http://www.info.gov.hk/basic_law/facts/content.htm  
    -  Some facts about the Basic Law 
 
    http://www.info.gov.hk/basic_law/fulltext.content.htm  
    – Basic Law full text 
 
    http://www.info.gov.hk/basic_law/fulltext/content0200.htm  
    -  Preamble 
 
     http://www.info.gov.hk/basic_law/fulltext/content0201.htm  
      -  Chapter 1 General Principles. 
 
    http://www.info.gov.hk/basic_law/fulltext/content0202.htm   
    -  Chapter 2 Relationship between the Central authorities and the Hong Kong  
    Special Administrative Region. 
 
    http://www.info.gov.hk/basic_law/fulltext/content0203.htm   
    -  Chapter 3 Fundamental Rights and Duties of the Residents. 

 
    http://www.info.gov.hk/basic_law/promotion/content.htm 
    -   Basic Law Promotion Steering Committee. 
 
    http://www.info.gov.hk/cgi-bin/basic_law/collect_publib.cgi 
    -   Basic Law Related Materials 
 
    http://www.info.gov.hk/basic_law/video/content.htm 
    -   Basic Law Video clips 

 
    http://www.info.gov.hk/basic_law/links/content.htm 
    -   Useful Links – Constitutional Affairs Bureau, Registration and Electoral Office, 
Department    
    of Justice,  Basic Law Bulletin,  Judiciary,  Civic Education Resources, Basic Law 10th  



 45

    Anniversary computer webpage design competition ,National Flag and National Emblem  
     and Regional Flag and Regional Emblem,  committee on the Promotion of Civic Education. 
 
    http://www.info.gov.hk/justice/new/depart/public18,htm 
    -  Publications “Basic Law Bulletin” 
 
    http//www.info.gov.hk/ef1top.htm  -    Front Page of access to Press Releases  
    and Speeches   (online selection process required to access texts)  - Selected releases from 
    2003, 2002 & 2001 included in folder. 
   
 
     LEXIS/NEXIS ACADEMIC RESEARCH TEXTS 
 
        
    Search terms:  Article 23, basic law, national security bill 
 
     China Daily, Tung Aims to Get Consensus on Law, September 8, 2003. 
     China Daily, Tung Withdraws National Security Bill, September 6, 2003. 
     China Daily, New Security Official Promises Open Mind, August 19, 2003. 
     China Daily, Stability vital to HK, July 24, 2003. 
     China Daily, Leaders meet UK Premier, July 22, 2003. 
     China Daily, Tung Vows to respond to public concerns, July 18, 2003. 
     China Daily, Tung urges calm, solidarity in Hong Kong, July 8, 2003. 
     China Daily,  Nuclear issue to be ‘key topic’ of talks. July 4, 2003. 
     China Daily,  Vice-foreign Minister embarks on US tour, July 2, 2003. 
     China Daily,  China backs joint declaration on Iraq,  March, 7, 2003. 
     China Daily,  Respect of ‘One Country’ stressed, Han Yan, July 3, 2003. 

 

 


