
ejournalist.au.com©2005  Central Queensland University 1 

C  olonials, bourgeoisies   

and media dynasties: A case study of 

Sri Lankan media. 
 

 
 
 
 
Abstract: 
 
Despite enjoying nearly two centuries of news media, Sri Lanka has been slow to adopt western 
liberalist concepts of free media, and the print medium which has been the dominant format of news 
has remained largely in the hands of a select few – essentially three major newspaper groups related to 
each other by blood or marriage. 
 
However the arrival of television and the change in electronic media ownership laws have enabled a 
number of ‘independent’ actors to enter the Sri Lankan media scene. The newcomers have thus been 
able to challenge the traditional and incestuous bourgeois hold on media control and agenda setting. 
 
This paper outlines the development of news media in Sri Lanka, and attempts to trace the changes in 
the media ownership and audience. It follows the development of media from the establishment of the 
first state-sanctioned newspaper to the budding FM radio stations that appear to have achieved the 
seemingly impossible – namely snatching media control from the Wijewardene, Senanayake, 
Jayawardene, Wickremasinghe, Bandaranaike bourgeoisie family nexus. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Linda Brady Central Queensland University 
 
  
 
 
 
 
 
 
 



ejournalist.au.com©2005  Central Queensland University 2 

Introduction: Media as an imprint on the tapestry of Ceylonese political evolution. 
 
 
The former British colony of Ceylon has a long history of media, dating back to the publication of the 
first Dutch Prayer Book in 1737 - under the patronage of Ceylon’s Dutch governor Gustaaf Willem 
Baron van Imhoff (1736-39), and the advent of the ‘newspaper’ by the British in 1833. By the 1920’s 
the island nation was finding  strength as a pioneer in Asian radio but subsequently became a relative 
latecomer to television by the time it was introduced to the island in the late1970’s. Throughout its 
long history Ceylon’s media has remained predominantly in the hands of select few – a bourgeoisie 
elite who have dominated both media and politics. 
 
This paper traces the genesis and development of three key media technologies, harnessed by the 
country’s political and socio-cultural elite, to shape national thinking through news content. In this 
context the paper contends, that media as a technology is distinct from news content and warrants 
independent examination. 
 
Thus this paper discusses the chronological evolution of news media from its birth in colonial Ceylon 
through nationalist movements and subsequent independence to the advent of the electronic age.  
 
 
The press: its colonial heritage and the subsequent bourgeoisies takeover. 
 
 
The press in Sri Lanka dates back to The Colombo Journal  published by the colony’s British 
Governor – Robert Wilmot Hortoni on January 01, 1832. However the paper edited by George Lee the 
superintendent of the Government Press, and the governor's private secretary and son-in-law Henry 
Tufnell, operated for only two years before it was closed down on December 31, 1833. While the 
government publicly claimed the closure was necessary  for the development of newspapers in Ceylon, 
historians argue it was the paper’s severe criticism of the British Government which led to its closure. 
Former Sri Lankan Director of Archives Harris de Silva (1984) suggests the closure was actually 
ordered by the ‘home government’ which disapproved the c olonial administration’s involvement in the 
local media. 
 
Once unlocked however, the floodgates of news media remained opened, and a veritable swag of 
newspapers were launched onto the market – starting with the publication of the independent The 
Observer and Commercial Advertiser on February 4, 1834ii, which later became the Colombo 
Observer. The Observer, first edited by George Winter, was taken over by EJ Darley – one of the 
founders of the commercial company Darley, Butler and Company (De Silva, 1997)  – a union which 
illustrates the early commercialists’ interest in securing a stake in the burgeoning media power base. 
 
Within a few months of its inception The Observer and Commercial Advertiser however, emerged as a 
vocal critic of the administration and an independent publication under the editorship of Irish doctor 
Christopher Elliott in 1835. Elliott is credited with introducing two cornerstones of journalism – the 
notion of a free press and the media’s role as a critic of the incumbent government. The paper 
continues to be published under the Observer mast, but is now ironically controlled by the government.  
 
The Observer’s criticism of the government was met with a rival publication, the Ceylon Chronicle 
sponsored by Governor Wilmot-Horton. The newspaper was edited by the archdeacon of Colombo 
Samuel Owen Glennie, a clergyman close to the Horton administration, who was succeeded by George 

                                                 
i Sir Wimot Horton himself was regular contributor to the Colombo Journal printed at the government 
press. He is believed to have written under a number of pseudonyms including ‘Timon, Liber and Pro 
bobo publico’, (Hulugalle, 1963, pp 57-63) 
ii Interestingly the future independence day of Ceylon – February 4, 1948. 



ejournalist.au.com©2005  Central Queensland University 3 

Lee iii – the former editor of the short-lived Colombo Journal. Despite the governor’s best efforts the 
Ceylon Chronicle ceased publication on September 5, 1838 (De Silva, 1997). 
 
Numerous other papers including the Ceylon Chronicle and Ceylon Times  which later became the 
Times of Ceylon soon flooded the small newspaper market. In this context, Harris de Silva (1984) 
documents five English publications that had emerged during the first half of the nineteenth century, 
namely the Observer, the Ceylon Chronicle (1837-38),  the Ceylon Herald (1840-46), the Ceylon 
Times (1846), and the Examiner (1846-1900). He also argues while newspapers in their contemporary 
context emerged in 1832 with the launching of the Colombo Journal , the Government Gazette first 
published in 1802 had carried ‘news’ stories to fill the information void which existed during the first 
few decades of the nineteenth century. He further argues the Gazette’s current format of publishing 
exclusively government notices can be traced back to the 1830’s and 1840’s, when it dropped its 
general news content with the emergence of newspapers proper. 
 
The next turning point in Ceylon’s English press, and in many ways Ceylon’s press in general, is 
marked by Don Richard Wijewardene’s entry into media through his acquisition of the Ceylonese 
newspaper, which was published under the new Ceylon Daily News mast on January 3, 1918. The 
paper was initially started in 1913 by Ponnambalam Ramanathan to promote his bid to the legislative 
council, and to counter media support given to his opponent Dr H Marcus Fernando through the 
Ceylon Morning Leader  – a newspaper owned by the de Soysa family with which he was connected 
through marriage. 
 
Wijewardene’s biographer, Hullugalle (1960) argues there were four other English daily newspapers at 
the time when Wijewardene entered the newspaper market – the Times of Ceylon, the Observer, the 
Ceylon Morning Leader and the Ceylon Independent . Wijewardene later acquired the  Observer in 
1923.  
 
DR Wijewardene’s foray into the newspaper industry could arguably be the singularly most important 
media event of the time, in that it placed the Wijewardene family at the epicenter of a politico-media 
dynasty which continues to hold both media and political power in contemporary Sri Lanka. In this 
context the Wijewardene family is closely related to the United National Party (UNP) through their 
relationship with the Senanayake, Jayawardene, Wickremasinghe and even the Kothalawella families; 
and the Sri Lanka Freedom Party (SLFP) and the Bandaranaikes through a more distant marital link. 
The Wijewardene family also continued to be involved in all three of the country’s media institutions, 
namely the Lake House, the Upali Group and Wijeya Newspapers. The Lake House founded by 
Wijewardene has now been taken over by the government where it continues to be under the control of 
which ever of the two major political parties is in government at the time. The Upali group is owned 
by the family of DR Wijewardene’s nephew Upali Wijewardene, while Wijeya Newspapers is owned 
by DR Wijewardene’s son  Ranjith. Thus all three English daily newspapers – the Daily News 
published by the Lake House, The Island published by the Upali group, and the Daily Mirror 
published by Wijeye Newspapers, remain in the hands of a selected number of bourgeoisie families 
related through blood or marriage. 
 
 
Sinhala Press: the move from a Christian missionary press to Sinhala-Buddhist newspapers. 
 
 
Ceylon’s Sinhala language press emerged as an extension of Christian missionary proselytisation in the 
1830’s. In his definitive work on Sinhala newspaper history, Simhala puvatpat san garã itihãsaya   
(History of Sinhala Newspapers and Magazine),  Kalakonduwave Pannasekara Theraiv, argues the 
missionary periodical Mãsika Thägga  containing biblical stories launched in 1832 to be the country’s 

                                                 
iii The Bishop objected to Glenie’s involvement ain the newspaper and was asked to resign from his 
position (Hulugalle, 1960, p 86). 
iv The honorific Thera denotes a Buddhist monk 



ejournalist.au.com©2005  Central Queensland University 4 

first Sinhala media publication. Meanwhile, Pannasekara Thera claims that ‘according to available 
evidence’ the Kandy Sinhala Tract Society publication Lankã Nidhãnaya edited by Rev Robert Spence 
in 1840 is believed to be the second Sinhala periodical produced in Ceylon. 
 
Dharmadasa (1997) argues several other Sinhala  publications produced by the Christian missionary 
press emerged during the next few years, including the Uragala (1842), Vistrakarannã   (The 
Commentator) in1844, Sãstra Nidhãnaya (1846) and Lankã Pradeepaya  (1846). However the 
publication of Yatalaba  in 1854, edited by a Sinhala Buddhist scholar Batuvantudave Devaraksita, is 
cited as a turning point in Sinhala journalism, which to that juncture had been a mere tool of 
missionary proselytisation. Yatalaba – contrary to its contemporary publications focused on a series of 
literary debates on Sinhala poetry which became known as the sav sat dam controversy 
(Sarachchandra, 1950) 
 
Goonaratne (1968) claims Christian missionaries monopolised printing as the main weapon against 
Buddhist and Hindu revivalism, and quotes Rev DJ Gogerly, the Colombo Wesleyan press manger in 
1831 as saying, “It is by means of the press that our principle attacks must be made upon this wretched 
system…we must direct our efforts to pull down this stronghold of Satan”. 
 
The missionaries’ fierce drive for proselytisation was countered by “aggressive and dynamic” 
Buddhist monks such as Migettuwatte Gunanada who, “contrast to other learned bhikkhus of the 
period…was a fiery orator, pamphleteer and a fighter who led the challenge to Christianity and the 
missionaries" (Kumari Jayawardena, "Bhikkus in Revolt" Lanka Guardian (May-July 1979). p. 13). 
The ethnic overtones of the Buddhist-nationalist journalism of the time has been widely documented 
(Jayawardena ,1986). The temple’s reaction to Christian proselytisation, gave rise to a phenomenon 
dubbed ‘protestant Buddhism’, (Obeyesekere, 1970; Malalgoda, 1976) – this shift in religio-political 
ideology was reflected in the temple’s foray into news media. 
 
The latter part of the nineteenth century saw the Buddhist-Christian media racing each other to secure 
dominance in the clash of ideologies. Buddhist monks including Walane Siddhartha, Migettuwatte 
Gunanada and Hikkaduwe Sumangala launched ten periodicals during this time, which was countered 
by thirteen new Christian publications in addition to those still in print. Based on Pannasekara’s 
documentation however, Dharmadasa says the Buddhists eventually rivalled the Christian press by the 
later half of the century, producing nineteen new publications between 1888-1900. 
 
While the religio-centric press gained momentum, so did the secular Sinhala press, which produced 
twelve new publications focusing on literary and scholastic interests, and five others focusing on the 
welfare of the Sinhala people. Once again based on Pannasekara’s documentation, Dharmadasa says 
the period also saw the birth of three periodicals devoted to traditional Ayurveda medicine – Vaidya 
Sastralankaraya (1894) and Vaidyadhara Sangarava  (1896); and astrology – Vidyadipika and three 
others on Pali– the language of Buddhist text. Thus, Ceylon’s Sinhala press was deeply rooted in the 
political and ideological power struggle against the colonial missionary culture which had spread 
throughout the country.  
 
Despite its emergence as vehicle for religio-political ideology, Ceylon’s Sinhala press and more 
accurately the bourgeoisie soon realised the utility of the press in promoting trade and commercial 
interest which in turn provided political leverage for the bourgeoisie who had carved a niche in 
colonial Ceylon. The transition of press control form the Sinhala revivalists to Sinhala Buddhist 
bourgeois was epitomised by Don Richard Wijewardene’s media dynasty which by the mid 1900’s had 
become the undisputed media monopoly in the island. 
 
The shift towards ‘news’ in the Sinhala press started with the publication of Lak Mini Pahana in June 
1862 edited by Don Jahannes Panditatilaka. The paper received patronage from Sinhala revivalist like 
the venerable Walane Siddhartha, and journalistic guidance from three Burghers – Fredrick and Lewis 
Nell and Charles Ambrose Lorenz, who was the owner of the English Newspaper The Examiner . 
 



ejournalist.au.com©2005  Central Queensland University 5 

The new generation of Sinhala newspapers marked two significant turning points in Ceylonese media. 
Firstly it identified the nation’s rapid economic growth and the need for the Sinhalese to be in touch 
with the ‘news’ in order to keep abreast of these developments. “In the same manner foreign traders 
come to know about matters pertaining to trade through English newspapers so should the Sinhala 
traders through Sinhala newspapers,” the Lak Mini Pahana wrote on June 1, 1978. 
 
Secondly the emergence of the new newspapers marked an ideological awakening of the Sinhalese, 
that suggested the centrality of media as the fourth estate. While the persuasive potential of the press 
was clear, the notion of the press as a fourth estate suggested the role and indeed the need for a 
balanced and responsible media, which was not merely a tool with which to achieve power, but an 
institution o r a power base in its own merit. In a message published in the inaugural Lak Mini Pahana , 
The Examiner owner Lorenz clearly outlined the conceptual basis of contemporary journalism though 
a European based definition of the four assemblies: the cabinet of ministers and the monarch, nobles of 
the legislature, the gentlemen of the village and the newspapers. This new thinking also outlined the 
newspaper’s right to question government activities, a notion Dharmadasa points out, took some time 
to be accepted by the wider Sinhala population. 
 
For its part the Sinhala newspaper had embraced its role as the fourth estate, with Lak Mini Pahana 
drawing attention to the government’s lopsided focus on the small British expatriate community, while 
largely overlooking the socio-political aspirations of the wider native population. 
 
Despite the emergence of a secular commercial press the Sinhala revivalist movement continued to 
harness the media though publications such as Anagarika Dharmapala’s Sinhala Bauddhaya , a weekly 
publication which, among other articles, carried a provocative column written by Dharmapala titled 
“däna gata yutu karunu” (Facts that should be known). Some scholars argue it was Dharmapala’s 
brand of nationalism which played a significant role in the growing ethnic rift in Ceylon, culminating 
in race riots such as the 1915 anti-Muslim clashes. For example, in the Mahabodhi Journal founded by 
Dharmapala in 1892, he wrote “merchants from Bombay and peddlers from South India who trade in 
Ceylon while the sons of the soil abandon agriculture and work like galley slaves  in urban clerical 
jobs,” (Mahabodhi Journal, October. 1909). The revivalist movement’s hardline position on 
‘immigrants’ is made clear in Dharmapala’s own writings (Dharmapala, 1965). 
 
The 1890’s saw another turning point in Sinhala media, with the launch of daily newspapers. This new 
trend was led by newspapers such as Dinapatha Pravurti and Lak Rivi Kirana, and was followed by 
Dinamina in 1909 edited by HS Perera – the paper was later bought by DR Wijewardene in 1918 
(Dharmadasa, 1997). 
 
While the English educated elite still remained in the higher echelons of Ceylonese society, literacy in 
the vernacular was recognised for the first time as an acceptable prerequisite for voting in 1921. The 
broadening of the constituency changed the dynamics of Sri Lankan politics from elite 
constitutionalism to mass politics. The energies that were once focused on political bargaining with the 
colonial policy makers was now being diverted towards wooing the electorate, thus creating a close 
nexus between individual politicians and newspapers, and a focus on micro-politics. According to 
Dharmadasa, such connections were clearly evident. He argues that the Lanka Taruna Handa (March 
1922), promoted the interests of Chilaw politician CE Victor S Corea, while the Dinarada (November 
1924) also owned by Corea had introduced him to the voters as a “friend of the poor”; the Sri Lanka 
Mitraya (May 1924), he argues took up the cause of Col TG Jayewardena against political opponent 
James Peris; while Swadeshika Jatyalaya (February 1921) supported Donald Obeyesekera against EW 
Perera.  
 
 
Sri Lanka’s Tamil press: an organ of Sinhala Buddhist bourgeoisies politics?  
 
Aboobucker Mohamed Abdul Azeez (1964) claims that Sri Lanka’s Tamil Press is rooted in the 
nation’s colonial heritage and more importantly the colonial missionary press.  He argues, that by 1842 



ejournalist.au.com©2005  Central Queensland University 6 

the Jaffna Tract Society had printed and distributed more than 149,300 Christian  pamphlets, printed at 
the American Missionary Press in Manipay (p.323), and had launched a bilingual journal titled Udaya 
Tharakai (Morning Star) in 1841, which served the Jaffna readers for more than 130 years (Gunaratne 
and Wattegama, 2000). 
 
According to Muthulingam Udaya Tharakai  was intended for a Jaffna-based readership, a similar 
publication named Udayadithan  was published in Colombo by Simon Casiechetty. A third short-lived 
publication named Usaithalu  (The torch) was launched by the Roman Catholic Church for distribution 
in Jaffna and Colombo. 
 
The latter half of the century saw the growth of small publications generally with geographically 
limited circulations and catering to the interest of a sectarian audience, rather than reporting news of 
the day. The Tamil media – like its Sinhala counterpart which was crucial in the Buddhist revivalist 
movement – were used as a central tool in Hindu revivalism, and to a lesser degree by the nation’s 
small Islamic community. 
 
Gunaratne and Wattegama cite a number of Tamil publications that emerged during this period, 
including Paliya Narsan (1865), Elangai Pathukaralan  (1868) and Alamat Lankapuri (1869), 
(Gunaratne and Wattegama, 2000). 
 
Tamil revivalism in Ceylon was pioneered by a number of Tamil Shaivaitesv, including Muttukumara 
Kavirayan, Shankara Pandithar and more importantly Arumugam Navalar. The Tamil revivalists were 
keen to harness the new-found potential and mass penetration of the press to reach a wider audience. 
Gunaratne and Wattegama (2000) argue periodicals such as Illangai Nasen (1877) and Sivabhimani 
(1884) were published exclusively for this purpose. They also argue publications such as Muslim 
Nasen   (1882) and Islam Mithiran  (1905-1940) were produced for a even more exclusive niche of 
Islamic revivalists by Tamil-speaking Muslim traders. 
 
Muthulingam (1997) suggests Hindu revivalism in Bengal India also played a vital role in Ceylonese 
Hindu revivalism and more importantly the development of theTamil press. In this context he argues 
the impact of the Bengali sage Ramakrishna’s mission and its influence in Sri Lanka through Swami 
Vivekananda could not be ignored in the study of Ceylon’s Tamil press. He argues the social reformist 
agenda of the post-Ramakrishnan press appealed more to the Tamil bourgeoisie, than their traditional 
Shaivaite counterparts. The Ramakrishna movement was thus monumental in the launch of another 
periodical, the Vivekananda  in 1902. 
 
Despite the plethora of Tamil periodicals that emerged during the second half of the nineteenth 
century,  Gunaratne and Wattegama (2000) argue that a national Tamil press did not emerge in a 
contemporary format until the 1930’s, with the publication of the Jaffna-based Eelakesari  (1930-
1958); and Colombo-based Virakesari (1930) and Thinakaran (1932). Virakesari and Thinakaran  
continue to be the longest surviving Tamil dailies in Sri Lanka. 
 
Muthulingam says the Roman Catholic church responded to the Hindu revivalist movement and its 
press with a “fray of ecclesiastical journalism” in 1871, through the establishment of its own printing 
press in Colombogam in Jaffna. Matthias (1992) notes that the group produced their first news sheet in 
Tamil titled Protests of the Catholics of Ceylon, in 1871.  
 
In 1876 the Catholic press launched a Tamil-English fortnightly publication the Catholic 
Pathakalavan-Catholic Guardian, which was subsequently converted to a weekly in 1880. The wave 
of Catholic publications in Jaffna and Colombo continued with Sanmarkka Pothini and Sathya Veda 
Pathakalavan – which were instrumental actively campaigning for social reforms in the North and 
East, and elevating the status of women and underprivileged groups (Muthulingam, 1997). 
 
                                                 
v A Hindu sect which focuses on the centrality of lord Shiva, over Vishnu and Brahma. Sri Lankan 
Hindus are predominantly Sivaites. 



ejournalist.au.com©2005  Central Queensland University 7 

However Muthulingam (1997) argues not all Tamil publications of the nineteenth century were ethno -
nationalist in their nature, and cites Illangai Navalar and Illangai Pudinalankari , both published in 
1864, as noteworthy exceptions which focused on economic and political news. The Pudinalankari 
published in Colombo by the Marikkar brothers in 1873 and Pranddipathi in 1870 are also cited as 
exceptions to the general mass of ethno-nationalist Tamil publications. 
 
The dawn of the twentieth century saw a shift in the Tamil readership trend, with a transition from the 
traditionalist revivalist media to Tamil publications that were fundamentally secular in their content – a 
trend mirrored in the Sinhala press. These included the Illangai Mitran (1902), Vijayabahu (1911), 
Balachandran  (1915) and Janamitran (1918). The shift in content was also reflected in some revivalist 
publications such as the Udaya Tharakai .  According to Muthulingam the first part of the twentieth 
century saw an explosion in Tamil newspaper numbers, with fifty-three registered publications 
launching within the first three decades (Muthulingam, 1997). 
 
While the Tamil press as whole moved towards the commentary of politics, their attention largely 
focused on trade union affairs as opposed to the wider political interests of constitutional reform and 
electoral politics. “Tamil Journalists – K Nathesa Iyer, in particular played a key role in providing 
organisational coherence to segments of the lower and middle level working class in both Colombo as 
well as Jaffna” (Muthulingam, 1997, p189), with K Nathesa Iyer becoming a central figure in the 
plantation workers’ movement which represented estate Tamil workers of Indian origin. His periodical 
Deshanesan  thus became a champion of the hitherto voiceless Tamil estate workers. He later launched 
his own newspaper Deshabhaktan. 
 
The Tamil press, which for decades had been in the hands of revivalist groups and smaller socio-
political actors, eventually became overshadowed in the 1930’s by three national newspapers 
developed by professional newspaper producers who were rapidly carving a niche in the country’s 
growing newspaper industry. These included the Virakesari launched by a group of Colombo-based 
Indian Tamil traders in 1930, featuring a news focus reaching beyond the confines of Ceylon to 
include South Indian politics. The same year saw the birth of yet another newspaper, the Illakeswari, a 
Jaffna based newspaper that was particularly popular with the Tamil literati. The following year, DR 
Wijewardene, himself a bourgeoisie Sinhala Buddhist, launched his own Tamil language newspaper 
the Tinakaran, which became part of a rapidly advancing newspaper empire projecting the political 
and commercial objectives of Wijewardene’s newspaper company, the Lake House. Muthulingam 
(1997) argues that while Tinakaran  became one of the leading newspapers in the country in a very 
short time, the paper failed to develop its own personality, remaining conservative and predominantly 
anti-socialist under Wijewardene’s shadow. 
 
 
 
Ceylon in the electronic age: political rape of a new medium.  
 
 
Ceylon’s interest in the burgeoning new technology of radio emerged at a time when the country was 
already immersed in a well established print media culture. While Sri Lanka can be charged with being 
slow to harness the power of the television, introducing it to the island only in the late 1970’s – well 
after the rest of Asia and Europe, it retains a pioneering position in terms of broadcast radio. Sri Lanka 
was among the first to tap into the groundbreaking technology of broadcast radio, and is home to the 
oldest radio station in South Asia – the Sri Lankan Broadcasting Corporation which began as Radio 
Ceylon, just three years after radio was inaugurated in Europe. 
 
It could be argued that interest in radio broadcasting was sparked in the British Colonies in the early 
1920’s with news that the British Broadcasting Company had progressed with plans for broadcasts 
throughout England. The interest in gaining access to the new medium soon gained momentum in Sri 
Lanka, largely due to two significant events in 1921– the commissioning of a feasibility study into 



ejournalist.au.com©2005  Central Queensland University 8 

local radio broadcast and the appointment of radio enthusiast Edward Harper to the post as Chief 
Engineer of the Ceylon Telegraph Office. 

Within just two years of his arrival Harper had galvanized support for radio broadcasts, establishing 
the Ceylon Wireless Club  – a group comprised of well-educated British and Ceylonese radio 
advocates who proposed using existing wireless technology already in use within Colombo for 
transmissions. 

Sri Lanka’s foray into electronic media was modest, and was essentially an experimental broadcast 
made on February 22, 1924 where engineers successfully broadcast the opening ceremony of the new 
Young Mens’ Christian Association (YMCA) building in Colombo. A few months later on June 27, 
1924, radio broadcasting was officially inaugurated in Sri Lanka by then British Governor Sir William 
Henry Manning. The first formal radio broadcast featured a program of gramaphone music transmitted 
from the Central Telegraph Office, purportedly using second-hand equipment from a captured WW1 
German submarine and a transmitter built by Telegraph Department’s own engineers. 

According to Sri Lanka Broadcasting Corporation records, ‘Colombo Radio’ the pre-cursor to Radio 
Ceylon was finally launched after much experimentation on December 16, 1925, using a one kilowatt 
medium wave transmitter based in the Colombo suburb of Walikada. Within three years Ceylon had 
established regular radio broadcasts and by 1929 the number of radio receivers throughout the country 
totalled 500, growing to an estimated 10,000 over the next decade.  (The Ceylon Blue Book and the 
statistical abstract of Ceylon 1949 as cited in Peris). 

By the late 1940’s radio ownership throughout Ceylon had grown – the population of just over 7 
million boasted an estimated 23,000 radio receivers. There is evidence to suggest however that unlike 
initial elitist English patronage of the early Sri Lankan press,  access to radio broadcasts was not 
limited to the wealthy with the financial means to purchase the new technology. The Minister for Posts 
and Telecommunications in Sri Lanka’s first post-colonial cabinet C. Sittampalam, won popularity 
with middle and working class Sri Lankans after launching a program of distributing radio sets to 
villages all around the country and in doing so gave thousands of people access to the national 
broadcasts including the Buddhist pirith (prayer) services. In June 1947 the station broadcast the 
Adhan - Muslim prayer, for the first time during the Muslim holy month of Ramadan (Ratnayake -
Wattegama, 1964).  

In 1947-8 dual-transmission was introduced for the first time – using medium wave for the 
transmission of Sinhala and Tamil broadcast services and short wave for English. With all language 
groups now represented the state-owned and operated radio station had the capacity to reach radio-
owners of all ethnicities.  

In 1949 the call sign ‘Radio Ceylon’ was assigned and the radio service was organised as a separate 
government department. In 1967 the broadcasting department was subsequently converted to a state 
corporation through the Ceylon Broadcasting Corporation Act, No 37 of 1966. On January 5, 1967, 
Prime Minister Dudley Senanayake declared Radio Ceylon a public corporation to be known as the 
Ceylon Broadcasting Corporation  – a title which changed to the Sri Lanka Broadcasting Corp oration 
(SLBC) after Ceylon itself went through a name change and became the Republic of Sri Lanka in 
1972.  



ejournalist.au.com©2005  Central Queensland University 9 

Despite pioneering radio broadcasts in the region, the radio medium unlike press was slow to assume 
an indigenous identity, and failed to sever ties with the BBC until the 1950’s. Even as late as 1949, a 
year after independence Radio Ceylon was still contracting work to BBC employed British expatriates 
(Crusz,1998). Furthermore unlike America and Australia which enjoyed free market broadcasting, Sri 
Lanka followed Britain’s lead in retaining a government grip on broadcast rights, holding a virtual 
monopoly on radio until the 1980’s.  

However by the seventies Sri Lanka began to venture into FM stereo radio transmission  – a 
development which would eventually change the very nature of  broadcasting in Sri Lanka and 
challenge the governments’ monopoly on radio.  

The first to take on the new market was TNL radio, a channel affiliated to Telshan Network Limited – 
the television station started by private television pioneer Shan Wickremesinghe, who by this stage had 
seen his first private TV venture, the Independent Television Network (ITN) controversially 
appropriated by the state under the orders of then President J.R Jayawardena in 1979 (Centre for Policy 
Alternatives, 2000). 

TNL Radio hit the airwaves on the FM band on April 2, 1993vi under the leadership of Shan 
Wickremasinghe’s brother Niraj. His father, Esmond, who wore many hats in his lifetime , was best 
known as the Managing Director of empire like Lake House press and as Sri Lanka’s Special 
Diplomatic Envoy at the UN. Niraj is also the great-nephew of former President JR Jayewardene; his 
maternal grandfather was DR Wijewardene, the founder of Lake House; his eldest brother, Shan, 
pioneered the first private television station; and his second brother Ranil is a former Prime Minister 
and current leader of the opposition (Rodrigo, 2005). 

TNL’s entry into the growing radio market was quickly followed by the Indian-owned  Maharaja 
Organisation’s English language channel YES FM and then, by what was to become one of the most 
successful private radio channels in the country, the Sinhalese language Sirasa FM , followed by the 
Tamil language Shakthi FM in November 1998. 

A report published by the Centre for Policy Alternatives (2005) documents more than 16 state and 
privately owned radio stations in operation at present – of which 12 are owned by private companies. 
The study also suggests the private radio stations have been successful in capturing a significant 
segment of the audience share, with the Sinhala language stations Sri FM owned by the Edirisinghe 
group and Sirasa owned by Maharaja Broadcasting recording a 22.62% and 18.67% share respectively 
in 2003. Meanwhile the SLBC’s national service Swadeshiyã Sevayã , the regional transmissions – 
Rãjarata and Ruhuna, and the modernised replacement of the SLBC Velãda Seyayã  commercial 
service – Pãvana , have recorded only a mere 16.09% which includes a 10.35% share enjoyed by 
Swadeshiyã Sevayã. Meanwhile the SLBC’s Tamil service Thendral recorded 3.77%, while the Asian 
Broadcasting Corporation’s Soorian  and the Maharaja owned Shakthi  Tamil stations both rated higher 
with Soorian  capturing 4.25% of the audience share and Shakthi reaching a staggering 11.21%. 

However Sri Lanka’s privately owned radio and television stations have limited transmission 
capabilities, broadcasting only on the FM band, while the SLBC by comparison broadcasts island-wide 
on medium wave, short wave and FM bands. Another restriction on privately owned commercial radio 
operation is that the licensing of radio frequencies remains in government control. Yet despite their 
broad coverage capacity and their 10 radio channels and five regional stations, the SLBC is losing 
ground in metropolitan areas where its channels compete directly with private interests.  

Nalaka Gunawardene (2003)  suggests that over the last decade state-owned media has become 
“completely sidelined” by the private FM channels – all of which have tapped into the public’s 

                                                 
vi The station transmitted on 101.7 FM was officially commissioned on July 23, 1993 
(www.lamka.net/tnl/) 



ejournalist.au.com©2005  Central Queensland University 10 

increasing interest in and demand for infotainment, easily digestible news broadcasts and 
contemporary music programming. The advent of private media has also provide a media platforms for 
political ideologies previously limited to niche ordinance. 

Ironically, SLBC’s continued strength, namely as a leading source for state driven political, economic 
and social issues, is also its weakness. As Gunawardene claims; “Over the years, successive 
governments have misused the station for political and state propaganda. Inconsequential and boring 
speeches of politicians were broadcast in full,” resulting in the growth and expansion of more 
competitive and dynamic stations which have become more appealing, particularly to younger 
consumers. Stations such as Sirisa FM have tapped into the state media’s weaknesses and since the 
mid 1990’s have developed a series of news and current affairs-based programs which provide a 
credible and modern alternative to SLBC newscasts and talkback. “Private channels moved closer to 
their audiences by presenting news in colloquial and friendly Sinhala. Not so SLBC, which insists on 
using an imperious and archaic version of the language.” (Gunawardene, 2003) 

With private radio stations fast encroaching on the SLBC’s traditional audience the state broadcaster 
has been forced to enter the race for an audience share, at times attempting to mimic the style and 
format of private radio channels. In one such metamorphosis the Sri Lankan government’s 
broadcasting policymakers introduced Pavana  a new youth channelvii purportedly modelled on 
Germany’s very successful ‘Eins Live’. The new channel replaced the existing Velãda Seyayã, the 
SLBC Sinhala Commercial Service (Priu.gov.lk,xxxx), but received strong criticism from former 
SLBC commercial service broadcasters who claim the station has alienated the audience because 
“listeners didn't expect the Sri Lanka Broadcasting Corporation's "Pavana" to copy broadcasts of 
private radio stations”. They also argued “the Sri Lanka Broadcasting Corporation is the people's radio. 
It is the national radio station. The National Service and the Commercial Service of the Sri Lanka 
Broadcasting Corporation is like the bark and the tree. One cannot survive without the other. Pavana is 
entirely different from both services,” (Sunday Observer, February 10, 2002).  

Meanwhile community radio analyst MJR David (1981) claims the new privately owend FM stations 
have an urban elite orientation that excludes or sidelines grassroots audiences. This, coupled with the 
fact that those in rural areas enjoy little access to truly audience-driven radio because of transmission 
limitations, should provide a fertile environment for community-run radio stations. 

Surprisingly however Sri Lanka does not have a extensive community radio industry and 
Gunewardene (2003) suggest the reason is ‘political’. He notes that since 1992, four successive 
governments have refused to grant broadcast licenses to non-profit, non-governmental or cooperative 
groups; including the country’s largest development NGO –  Sarvodaya. The suggestion is that the 
government fears the political agendas of some of these groups, particularly those which may take an 
anti-government stand on social and political issues such as human rights abuses, corruption, welfare 
policy and ethnic issues. 

That is not to say that community radio has not been trialled. Two groundbreaking projects have met 
with considerable success  – the Mahaweli Community Radio (MCR) established in 1981, and its 
offshoot Kothmale Community Radio Internet Project , established in 1991. Both of these stations were 
developed with foreign aid and the support of UNESCO, and were designed to engage local rural 
communities. In MCR’s case Mahaweli Radio was to broadcast in communities involved in the 
government’s ambitious irrigation scheme to divert the Mahaweli Riverviii. Meanwhile the Kothmale 
Community Radio  Project set in Sri Lanka’s hill country was designed use radio broadcasts as a 

                                                 
vii on March 22, 2001 
viii www.communityradionetwork.org 



ejournalist.au.com©2005  Central Queensland University 11 

conduit between the local community and the new technology of the internet  But while these stations 
were considered “community radio” in terms of their content and philosophy, they relied on the 
goodwill and partnership of the SLBC to survive. UNESCO's Regional Communication Advisor for 
Asia Wijayananda Jayaweera , writes “in the true sense, Kothmale was not a radio station owned and 
run by the community. The community radio station was managed under the state owned public 
service broadcasting service…” (2001). In the politically-charged media environment of Sri Lankan 
government radio, the degree of independence that may be granted to ‘community radio’ is therefore 
somewhat questionable.  

A report published by the Sri Lankan think-tank, the Centre for Policy Alternatives (CPA), in 
conjunction with the Denmark-based International Media Support (2005) notes that the Mahaweli 
Community Radio , which included three key community radio ventures administered and run by the 
government had never been truly independent, and argues its contents had been kept “artificially non-
political” through a government policy which prevents any criticism of the government. 

By 1990-91 with funding exhausted and the SLBC support of the project waning MCR was struggling 
to stay afloat. At the time the World Association of Community Ra dio Broadcasters’ General Secretary 
Evelyn Foy observed: “An evaluation of the current state of MCR by the local producers raised a 
number of problems; the difficulty of keeping resources intended for MCR ix… and (the) centralization 
[sic] of decision-making in the capital and in the head offices of the Sri Lanka Broadcasting System” 
(David, 2001). Felix Librero meanwhile suggests that the problems facing MCR may have had more to 
do with a broader Asian attitudes to broadcasting  than inherent problems within Sri Lanka, claiming 
that Asian broadcasting in general was “originally organised as a means of propagating government 
thinking and (was) designed simply to inform the people’’(David 2001). David adds that under such a 
system it is “inevitable” that broadcasting which promotes increased two-way dialogue between the 
broadcasters and its audience would face opposition. 

Despite the difficulties of the original MCR project however, the CPA (2005) reports that three 
Mahaweli Community Radio station remain operational, including the Girandurukotte station started in 
1986, Mahailuppallama (1987), and Kothmale (1988). The Girandurukotte station located in the 
Badulla District, transmits for three hours in Sinhala every day reaching listeners in Badulla and 
Polonnaruwa Districts, although its reach continues to be limited by the low transmission capability of 
old and outdated equipment. The Mahailluppalama station located in the Anuradhapura District also 
transmits for three hours in Sinhala and carries its own programs, particularly focusing on agriculture 
and the related needs of the region’s farming community. Like its Girandurukotte counterpart the 
station runs a very low-tech operation which has received computers only recently. Of the three 
stations run under the Mahaweli Community Radio project the Nuwara Eliya District-based Kothmale 
radio remains the most prolific producer of radio, transmitting for 12 hoursx a day in both Sinhala and 
Tamil. Its transmissions reach more than 60 small communities in the region in addition to the 
Nawalapitiya, Gampola and Hatton towns. The station currently generates approximately Rs. 
0.15million (USD 1,433.86) per month in advertising revenue. However, financial management 
remains with the SLBC (CPA, 2005). 

Two other ‘community’ radio projects operate outside the Mahaweli Community Radio network, these 
include the Polonnaruwa District-based Sinhala language Pulathisiravaya radio station which 
transmits eight hours daily to parts of Polonnaruwa and Medawachchiya in the north-central province 
and Ampara in the eastern province. Pulathisiravaya launched in 1998, in the multi-ethnic war-
affected areas in the North and the East, also remains under government control. 
 
Meanwhile Uva radio, the latest addition to Sri Lanka’s community radio network, is widely 
considered “the most independent and influential community station in the country thus far” (CPA, 

                                                 
ix The resources were siphoned into SLBL coffers. 
x The station which began as an irregular transmission around three days a week for a few hours each 
day, had extended it broadcast to 8 hours a day in 1999 



ejournalist.au.com©2005  Central Queensland University 12 

2005, p14). The station, which  transmits in both Sinhala and Tamil for 18 hours a day reaching 
audiences in the Uva, Eastern, Southern and Sabaragamuwa Provinces, was set up with UNDP 
funding. It is aimed at “increased community involvement in planning, implementing and evaluating 
(the UNDP’s) poverty reduction programs” (CPA, 2005, pp 14-15), but once again fall short of being 
truly independent and is jointly run by the Uva provincial council (local government) and the SLBC.  
However unlike other community projects in the island, Uva radio involves members of the 
community not merely as content providers but also as broadcasters in both Sinhala and Tamil 
programming, and the station’s 20-strong multi-ethnic staff have received training in computer-aided 
production techniques. 
 
Interestingly however the one radio station that has most effectively circumvented state involvement is 
perhaps the one station Sri Lankan governments of both major political persuasions have 
unsuccessfully attempted to curb – the Voice of Tigers (VoT), the official radio station of the armed Sri 
Lankan rebel group the Liberation Tigers of Tamil Eelam. 
 
The Voice of Tigers first hit the airwaves in 1990 broadcasting from a mobile transmitter. It has since 
become the ultimate anti-government station broadcasting news and information from a distinctly pro -
rebel perspective. While their predominant broadcast is in Tamil the station also broadcasts a Sinhala 
language news service targeting government troops stationed along the fringes of Tiger held regions in 
the North and East. In 2002 as the LTTE and Sri Lankan Government entered peace-talks, the 
government took the unprecedented step of granting VoT a temporary broadcasting licence and a 
legitimate FM frequency, and also permitted the LTTE to import more than US $10,000 worth of radio 
equipment on the proviso that the station be based in Kilinochchixi. The Tiger radio station also 
continues to be one of the main sources of information for local and international media which 
regularly quote news items broadcast on Voice of Tiger, as part of their own Sri Lankan coverage.  
 
 
Television: the new medium.  

Sri Lanka was latecomer to television.It was first introduced in 1979, skipping the black and white 
stage all together and launching in colour, well after the technology had became part of everyday life 
in Europe and the US. 

But unlike radio, when television first went to air on April 15 that year, it was facilitated not by state 
authorities, but by private entrepreneur Shan Wickremasinghe with support from his cousin Anil 
Wijewardene and American friend Bob Christy. The first television station Independent Television 
Network (ITN) was initially launched from a single room at Pannipitiya on the outskirts of Colombo, 
with a limited broadcast range of a mere 30km. 

Wickremasinghe however was not entirely distanced from the country’s political environment, his 
great uncle Junius Richard (JR) Jayewardene was the country’s president at the time and it is fair to 
say that ITN was launched with what Gunaratne describes as the “blessing of the UNP  (United 
National Party)” – the ruling party at the time (Gunaratne 2001). ITN’s ‘independence’ however was 
short-lived. Within a few months, the Jayewardene government which had purportedly supported 
Wickremasinghe’s ambitious project, took control of the station under an extraordinary government 
gazette (no 3914) dated June 5, 1979. 

Gunaratne claims the takeover stemmed from a disagreement between the government and the 
businessmen, but Peiris (1997) suggests it was “probably the well known potency of the impact of 
television that prompted the government to impose direct controls”. Less than two  years later the Sri 

                                                 
xi http://www.hinduonnet.com/stories/2002121602411200.htm 



ejournalist.au.com©2005  Central Queensland University 13 

Lankan government created the Sri Lankan Rupavahini Corporation – a second state-operated station, 
established under the Sri Lanka Rupavahini Corporation Act of 1982, commencing transmission on 
February 15, 1982. This well resourced television station built with Japanese government assistance, 
soon became the dominant television station  – relegating ITN  to the position of a minor station with 
limited reach. Both Rupavahini  and the ITN continue to be state controlled.  

Television remain ed a state monopoly for another decade, until 1992, when the government allowed 
private investors to enter the field under the control and supervision of the SLRC.  Six private channels 
were subsequently in operation by 1998, included Maharaja Television , which has now been 
rechristened MTV and its Sinhala counter part Sirasa ; Swarnavahini and ETV – both owned by the 
EAP Edirisinghe group of companies; TNL and Dynavision. 

MTV and its subsidiary channels are owned by the Maharaja group of companies, which traces its 
history in Sri Lanka back to the late 1930’s in the years leading up to World War II. Two friends 
Subramaniam Mahadevan and Sinnathamby Rajandram, employees of the American trading house 
Dodge & Seymour, committed their life savings to acquire the shares of the company when the owners 
left Sri Lanka in 1939. The various companies in the group were restructured, and on April 1, 1967, 
The Maharaja Organisation Limited (TMOL) was incorporated (www.maharaja.lk, 2005). MTV 
Channel (Pvt) Ltd was set up by TMOL in 1992, with the first broadcast going to air in September the 
same year. MTV launched as a joint venture project with Singapore Telecom, until in 1998, Singapore 
Telecom divested its sharesxii. In its initial stages, MTV telecast primarily news and English language 
programmes. In June 1998, Sirasa TV – the Sinhala language channel, commenced telecasts and was 
soon followed by Shakthi TV – the Tamil channel, in November of the same year.  

ETV  (consisting of channels ETV 1  and 2) was an entertainment and world news channel founded in 
the mid-1990's by E.A.P. Edirisingha (Pvt) Ltd – a group of companies  which own Swarnamahal, one 
of Colombo’s largest jewellery businesses, and E.A.P. Edirisingha Pawn Brokers. In 1998, ETV 1 
became Swarnawahini and ETV 2 became ETVxiii.  
 
Despite the arrival of new commercial, and arguably better-financed television enterprises however, 
state television still enjoys a privileged position. With the state still in control of allocating television 
transmission frequencies and transmission licenses, the government media holds the advantage of 
retaining those frequencies with the widest coverage. Even early in Sri Lanka’s television history with 
only a transmitting station on Mount Pidurutalagala and two sub -transmitting stations in Kandy and 
Kokavil (the latter destroyed by the LTTE in July 1990), SLRC was able to provide its services to 84% 
of the population (Gunaratne, 2001).  
 
More recently a CPA (2005) report showed that of an ordinance  polled in October 2002, the state-
owned  Rupavahini reached 97% of the respondents, while ITN reached 92.2% and its subsidiary the 
eye channel  84.7%. In contrast TNL reached only 65.2% of the respondents, while MTV  and Shakthi 
reached even a smaller portion of the audience, recording a mere 51.3%. The same survey showed 
Dynavision reached 25.3% of the audience while ETV reached 29.6%. However, the real challenge to 
state-owned television came form Swarnavahini  and Sirasa , with Swarnavahini reaching 80.3% of the 
audience and Sirasa  77.7% – both falling marginally only short of the state broadcasters. 
 
 
 
 

                                                 
xii In the past few years another multi-national company - International Media Management - has also 
invested in MTV 
xiii In 1998 ETV traded BBC World for Sky News. 



ejournalist.au.com©2005  Central Queensland University 14 

Contemp orary changes in state media policy: a loosening grip, and the government’s struggle against a 
media tide. 
 
 
 
While the relaxation in government media policy, and the willingness to relinquish the electronic 
media monopoly, could be attributed to a natural progression of the state’s thinking on media freedom 
in the early 1990’s, it is also plausible to assume the decision was more closely associated with 
political changes at the time – notably the change of government from President Ranasinghe 
Premadasa to Dingiri Banda Wijetunge. 
 
In this context it should be noted that the ideological changes in media policy of the Wijetunge 
government, were directly in contrast with the Premadasa government’s policy of media control. 
Senadhira (1996) argues that President Premadasa held an iron grip on the media, a policy 
demonstrated in the president’s use of media during an opposition bid to impeach him in August 1991. 
He claims the President had been given 90 minutes of television air-time to speak on the resolution of 
impeachment, while the sponsors of the resolution, including Sri Lankan Freedom Party (SLFP) 
opposition leader Sirimavo Bandaranaike and Premadasa’s own party member and one-time 
frontbencher Lalith Athulathmudali, were given no air time at all.  
 
While the Premadasa government’s official position on media control seemed to relax during the latter 
part of his presidency, few real changes in media freedom were seen until his successor Wijetunge 
took the reigns of national leaderhship. After Premadasa was assassinated on May 1, 1993 Prime 
Minister Wijetunga took over the presidency and initiated significant steps to tone down media control, 
one of which was to withdraw Premadasa’s order for the compulsory telecast of the state television 
corporation’s news bulletin on all TV channels simultaneously. Shortly after, the newly appointed 
Director General of Rupavahini  Sunil Sarath Perera, with the backing of the President, instructed the 
news team to telecast meetings and rallies of opposition parties – this was fo llowed by a fresh 
approach to programming at Rupavahini  which included programs featuring radical artists and poets, 
and popular discussions, Thus, according to Senadhira (1996), the credibility of state TV was restored. 
 
In 1994 the People’s Alliance (PA), a composite political party made up of the SLFP and left-wing 
allies pledged a free media as part of their parliamentary elections campaign, but Senadhira (1996) 
argues that once the party won the parliamentary poll, its leader, the newly appointed Prime Minister 
Chandrika Kumaratunga was quick to harness and abuse the power of the media her party now 
controlled, in the lead up to the presidential elections which were to be held just three months later in 
October 1994. During the presidential campaign Kumaratunga refused to broadcast the funeral of 
murderedxiv UNP presidential candidate Gamini Dissanayake, a was customary, despite making 
arrangements to accord him state funeral. Kumaratunga campaign policymakers argued that a live 
telecast of the funeral would have given valuable exposure to his widow Srima Dissanayake who was 
nominated as presidential candidate in his stead. The funeral did however make it to air through a 
mobile unit broadcasting unit operated by the pro-UNP station TNL. 
 
Over the next few years Kumaratunga continued to try and reign in the media, and was quoted more 
than once arguing that while press freedom was necessary, the media could  not be given the ‘freedom 
the wild ass’. Kumaratunga also removed Sunil Sarath Perera from the Rupavahini’s top job, which 
was subsequently filled by Peoples Alliance supporter and Kumaratunga confidante Vasantha Raja, 
who ironically in later years became a key supporter of the anti-government Tamil separatist 
movement. 
 
 
 

                                                 
xiv he was assassinated by the LTTE.  



ejournalist.au.com©2005  Central Queensland University 15 

Conclusion: 
 
 
Of the 170 years that news technologies have operated in Sri Lanka, it has only been in the last two 
decades that the monopolistic grip of the politico-media elite has been truly challenged. The advent of 
electronic media, owned by interests diverse from traditional media  administrators, coupled with 
opportunities for international ownership and a reliance on commercial  rather than state funding are 
starting to change the country’s media environment. 
 
Print media particularly, still largely the stronghold of the 88 year old Wijewardene nexus, is not only 
facing competition from new, albeit small, operators within its own medium, but perhaps more 
pressingly, has been joined in the presentation of news by the dynamic new technologies of television 
and radio. These new players , while often restricted by government-controlled licensing  policies and 
physical reach, have quickly gained popular support from the Sri Lankan media consumers.  
 
The question however is whether these changes in news technologies and ownership are also truly 
changing  news agendas and whether ideologies  distinct from those espoused by the traditional elite 
are finding fertile ground in these new, independently owned and operated electronic media. 
 
 
Bibliography: 
 
Azeez, A.M.A. (1964 ) The West Re -Appraised, Sri Lanka, Maharagama: Saman Publishers 
 
Centre for Policy Alternatives. (2000). Report on the performance of the non-state electronic media 
during the parliamentary elections on October 2000. Available: www.cpalanka.org/research_papers/ 
Non_State_Media_Report.pdf 
 
Crusz, Noel. (1998) Livy's golden years on radio. Island, November 29, 1998. Available: 
http://www.rootsweb.com/~lkawgw/livy.html 
 
Dharmapala, Anagarika (October, 1909) Mahabodhi Journal, Culcutta, India. 
 
Dharmapala, Anagarika. (1965) Return to Righteousness: A Collection of Speeches, Essays and 
Letters of the Anagarika  
 
Dharmapala. Guruge, Ananda (ed.). Colombo: Ministry of Educational and Cultural Affairs.  
 
Eelaventhan MK (1996) Arumuga Navalar 1822 - 1879: Pioneer of Tamil Prose & Champion of 
Hinduism. Available http://www.tamilnation.org/sathyam/east/navalar.htm 
 
Government of Sri Lanka (2001) 
http://www.priu.gov.lk/news_update/Current_Affairs/CA200103/20010321State_Radio_Youth_chann
el.htm]  
 
Jayawardena, Kumari (1986). Ethnic and Class Conflicts in Sri Lanka, Colombo: Navamaga Printers.  
 
Kandiah, Thiru. (2001) The media and the ethnic conflict in Sri Lanka. Marga Institute  
 
Malalgoda Kitsiri, (1976)Buddhism in Sinhalese Society 1750-1900: A Study of Religious Revival 
and Change. California, Berkeley: University of California Press. 
 
Matthias, Anton (1992) The Catholic church in Jaffna 1875 - 1925, Jaffna: Good Shepherd Centre. 
 



ejournalist.au.com©2005  Central Queensland University 16 

Muthulingam, P. (1997). Evolution of the Tamil press of Sri Lanka. In G. H. Peiris  (Ed.), Studies on 
the press in Sri Lanka and South Asia (pp. 181-192). Kandy: International Center for Ethnic Studies.  
 
Obeyesekere Gananath, (1970) Religious Symbolism and Political Change in Ceylon, Modern Ceylon 
Studies vol1(1). p43-63.  
 
Ratnayake-Wattegama, A. (1964) 'Parliamentary Debates (Hansard) House of Representatives Official 
Report', Volume 55, No. 14, Tuesday, February 11, 1964. Available: 
http://www.bodport.org.uk/csittampalam.shtml  
 
Rodrigo, Savithri. (2005) From pastime to passion. Lanka Monthly Digest, cyber edition. Available: 
http://www.lmd.lk/2005/May/public.htm 
 
Senadhira, Sugeeswara P. (1996).  Under siege: Mass media in Sri Lanka. Segment Books  
 
Stephens, Smaroula G. (1992). Voice of America trails Sri Lanka Broadcasting Corporation and BBC 
in Bihar state, India. Office of Research, U.S. Information Agency  
 
Sunday Observer. (February 10, 2002). Minister urged to revive 'Velanda Sevaya' 
http://www.sundayobserver.lk/2002/02/10/new20.html 
 
Wickremaratne, Dharman. (2000). Media guide of Sri Lanka Sri Lanka Environmental Journalists 
Forum. 
 
END 
 


