
ejournalist.com.au, Issue 03/02, 2003. Central Queensland Univeristy 1

UBAYASIRI & BRADY : One temple,  one bomb, and three lines of political narrative.One Temple,  one Bomb,

and three lines of Political

Narrative
Twenty years of civil war between the Liberation Tigers of Tamil Eelam

(LTTE) and predominately Sinhala-Buddhist government forces has cost

the tiny island nation of Sri Lanka an estimated 65,000 lives. But it was

the 1998 Tiger attack on the country’s most venerated Buddhist shrine

which struck the majority Sinhala-Buddhist population the hardest.  The

bombing of the Dalada Maligawa (Temple of the Tooth Relic) resulted

in unprecedented news coverage and in doing so exposed the inherent

socio-political biases within the Sinhala media. Using the accepted

standard that a newspaper’s front page presents the most newsworthy,

alluring coverage and is the publication’s window, this paper examines

the county’s three main stream Sinhala daily newspapers the Government

owned Dinamina, and the independent Divayina and Lankadeepa.

Kasun Ubayasiri Linda Brady

Central Queensland University

Bomb explosions, separatist violence and carnage are not new phenomena

in war-ravaged Sri Lanka. But a terrorist attack on the proverbial heart

of Sinhala-Buddhist nationalism, on eve of the country’s fiftieth

independence celebration was a strike like no other.

The timing, target and fallout from the bombing of the Dalada Maligawa

- the country’s most venerated Buddhist shrine - affected Sinhalese

Buddhist sensibilities to such a degree that it resulted in unprecedented

news coverage – greater even than bomb attacks with a much higher

human or economic toll.

Within a matter of hours of the explosion, the Sri Lankan Government

proscribed the LTTE without parliamentary debate or official

documentation - providing fodder for a predictable tussle between the

government and the main opposition party. Two days after the blast in

Kandy, Deputy Minister of Defence General Anurudha Ratwatte resigned



ejournalist.com.au, Issue 03/02, 2003. Central Queensland Univeristy 2

UBAYASIRI & BRADY : One temple,  one bomb, and three lines of political narrative.

The birth of

a nation

and seeds of

Tamil

discontent

in what his opponents called a well-orchestrated political gambit. Amid

anti-Ratwatte effigy burning, the President rejected the Deputy Minister’s

resignation and he was controversially reinstated.

Coinciding with the resignation drama, an Indian court passed the death

sentence on elusive Tiger Leader Vellupillai Prabaharan and 25 other

Tigers, in connection with the 1991 assassination of Indian Prime Minister

Rajiv Gandhi, and the recently liberated Jaffna - the former stronghold

of the LTTE - was readying for its first election in more than fifteen

years.

This paper analyses the front-page news content of the three mainstream

Sinhala daily newspapers in the week following the Maligawa attack –

the government owned Dinamina and the privately owned Divayina and

Lankadeepa. The paper discusses the political machinations, cultural

nuances and editorial leanings inherent in the coverage of what was

arguably one of the most eventful weeks in contemporary Sri Lankan

history.

The paper outlines the political background of the Sri Lankan ethnic

conflict and highlights the politico-media stronghold maintained by a

handful of Sinhala Buddhist bourgeoisie.

The birth of a nation and seeds of Tamil discontent

At the turn of the nineteenth century, parts of Sri Lanka – Ceylon, as the

British knew it – had been in the hands of colonial rulers for more than

four centuries. Its last kingdom in the Kandyan citadel had fallen eighty

years before in 1815. With calls for independence echoing in neighbouring

India, Ceylon’s English-educated elite was edging to take control of the

country’s governance. From its British colonial ruler’s point of view

Ceylon was a model colony, and its national leaders - unlike their Indian

counterparts – were willing to negotiate independence rather than fight

for it.  The only Ceylonese people involved in negotiations were the

Sinhala and Tamil upper-middle class political elite – the bourgeoisie –

and self-made merchants, who had been admitted to the upper echelons

of Sri Lankan politics to fill the vacuum in indigenous representation

created by the British. As such, Sri Lanka’s independence settlement in

1948 was determined along class boundaries and did not represent the

needs of either the Sinhala or Tamil working class – an argument

supported by draconian legislations such as the Citizenship Act of 1948



ejournalist.com.au, Issue 03/02, 2003. Central Queensland Univeristy 3

UBAYASIRI & BRADY : One temple,  one bomb, and three lines of political narrative.

which disenfranchised thousands of Indian Tamil Estate workers who

had been brought into the country by the British to work in the tea estates.

Post Independence and Sri Lanka Tamil Relations

By its very nature, the class-based independence secured by the new

English-speaking dominion left the door ajar for another independence

struggle – this time led by the working class, and more importantly the

populous Sinhala speaking working class. For this group, independence

meant little more than the passing of the national leadership baton from

one party of English-speaking elite to another. Sensing the worker’s

discontent and campaigning on a Sinhala revivalist platform, nationalist

and founder of the Sri Lanka Freedom Party. SWRD Bandaranaike was

swept to power in 1956 – and as Prime Minister began a program of

change which, by its Sinhala-oriented nature, drove a wedge in Sinhala-

Tamil relations.

Bandaranaike’s power settlement in the mid-1950’s stressed a superior

position for the predominantly Buddhist Sinhalese majority, a notion

validated through a skewed interpretation of democracy – namely the

Sinhala speakers’ numerical superiority. The movement also equated

Sinhala nationalism with Sri Lanka nationalism, thus alienating the

country’s Tamil speaking minority (De Silva, 1998). The gulf was

widened through the Official Language Act No. 33 of 1956, which made

Sinhala the country’s only official language.

The language bill sparked post-independent Ceylon’s first race riots, and

in August 1956 - less than two months after the bill was enacted - the

pro-Tamil Federal Party called for parity of status for Tamil as a language.

More significantly they also demanded the establishment of a second

tier of governance, which would provide an autonomous federal state in

the Northern and Eastern provinces - essentially laying the foundation

for Sri Lanka’s present separatist conflict1. Despite many negotiations

between the Tamil pacifist Samuel James Vellupillai Chelvanayakam’s

Federal Party, and successive Sri Lankan governments, the Sinhala-Tamil

rift widened culminating in the Tamil’s Vaddukoddai Resolution in May

1976 – which expanded on the concept of autonomy and called for a

completely separate state. Following the resolution, the Federal Party

which had earlier joined forces with the Tamil Congress to form the

Tamil United Front (TUF) in opposition to Sinhala’s nationalist

Republican constitution in 1972, remerged as the more boldly titled Tamil

United Liberation Front (TULF).



ejournalist.com.au, Issue 03/02, 2003. Central Queensland Univeristy 4

UBAYASIRI & BRADY : One temple,  one bomb, and three lines of political narrative.

Moderates to Militants: Liberation Tigers of Tamil Eelam

The eruption in Tamil politics in May of 1976 also marked the birth of

Tamil Militancy. It was at this time Velupillai Prabaharan founded the

Liberation Tigers of Tamil Eelam – which was to be one of many militant

Tamil Youth groups to emerge from Jaffna simultaneous to the

Vaddukoddai resolution.

During the next decade the LTTE catapulted itself from a ragtag group

of disenchanted Tamil youth to a formidable guerrilla force capable of

taking on even India – the world’s seventh largest army. It was not long

before the LTTE was making headlines as the most powerful terrorist

group in South Asia.

Today the LTTE is proscribed as a terrorist organisation in a number of

countries including Australia (2001), Britain (2001), India (1991) and

the United States (1997).  A Sri Lankan ban imposed in 1998 was however

lifted in September 2002 ahead of peace talks with the government. As

the region’s most dominant militant and terrorist group, the LTTE has

been accused of assassinating heads of state in two countries - Prime

Minister Rajiv Gandhi of India and President Ranasinghe Premadasa of

Sri Lanka. It is also alleged to have carried out more than 200 suicide

bombings since the 1980’s - the highest hit-rate for any terrorist group in

the world (Schweitzer 2000).

The vernacular press and the Sri Lankan bourgeoisie

The press in Sri Lanka dates back to English language The Colombo

Journal published by the colony’s British Governor – Wilmot Horton on

January 01, 1832. The Journal operated for only two years before it closed

down – but by then the floodgates had opened and the newspaper industry

had begun to carve a niche in the social and political consciousness of

the Ceylonese.

The Sinhala language press in Sri Lanka developed at almost at the same

time as The Colombo Journal, but rather than producing newspapers,

began with the missionary press’s periodical – M„sika Th‰gga in 1832.

Christian missionary publications dominated the country’s limited Sinhala

market until the first non-Christian publication – the literary periodical

Yatalaba in 1854. Ten Buddhist periodicals were published between 1860

- 70 to counter aggressive Christian proselytisation. The press eventually

began developing commercial news-based products in the mid 1880’s,

though a strong Sinhala Buddhist bias was still evident. The first Sinhala



ejournalist.com.au, Issue 03/02, 2003. Central Queensland Univeristy 5

UBAYASIRI & BRADY : One temple,  one bomb, and three lines of political narrative.

newspaper Lak Mini Pahana – edited by Don Johannes Panditatilaka –

hit the streets in 1862, and was soon followed by a raft of radical Buddhist

newspapers including Anagarika Dharmapala’s Sinhala Bauddhaya

(1906) and Piyadasa Sirisena’s Sinhala Jatiya (1901). While the news

agenda of Sinhala newspapers have significantly changed during the last

century, their parochial nature has continued, especially with respect to

the current ethnic conflict.

By 1990, three Sinhala daily newspapers had gained dominance in Sri

Lanka – the government-owned Dinamina, and the privately-owned

Divayina and Lankadeepa.

Dinamina, first launched on February 7 1909 by veteran journalist HS

Perera, was bought by media magnate D R Wijewardene’s Lakehouse

newspapers in 1918.  In July 1973, Dinamina, and indeed Lakehouse’s

whole stable of well-circulated English and Sinhala papers, was taken

over by Sirima Bandaranaike’s government under the controversial

Associated Newspapers Ceylon (Special Provisions) Act.

The tightening grip of state control at that time also gave birth to two

independent media groups – the Upali group in February 1981, led by D

R Wijewardene’s nephew Upali; and D R Wijewardene’s son Ranjit’s

new venture, the Wijeya group, a few years later.

The Upali Group of Companies entered the newspaper industry with the

launch of its Sunday papers Divayina and The Island in 1981, which

subsequently became daily newspapers with wide circulation. Wijeya

newspapers owned by DR Wijewardene’s son and heir Ranjith

Wijewardene bolstered its small stable with the purchase of the Times of

Ceylon (English) and the Lankadeepa masts from the government -

relaunching the Times as the Sunday Times in 1987 and the Lankadeepa

under the same mast in 1991.

Lakehouse  (Associated Newspapers Ceylon) remained in government

hands despite a change in federal power from Sirima Bandaranaike’s

coalition government to JR Jayewardene’s United National Party.

The ownership of the three major Sinhala mainstream newspapers in

significant in that, it converges media control in the hands of a small

group of Sri Lankan bourgeoisie – the same middle class families who

were also at the helm of post-Independent Sri Lanka’s political power -

the Senanayakes, Bandaranaikes, Jayewardenes, Wijewardenes and the

more aristocratic Ratwattes.



ejournalist.com.au, Issue 03/02, 2003. Central Queensland Univeristy 6

UBAYASIRI & BRADY : One temple,  one bomb, and three lines of political narrative.

The United National Party, the Sri Lanka Freedom Party and the country’s

politico-media nexus.

Since independence a little over 50 years ago Sri Lanka has been ruled

predominately by the United National Party (UNP) – their power broken

only periodically by occasional shifts of governance to the Sri Lanka

Freedom Party. But more notable is the fact that irrespective of political

allegiance, and with the exception of President Ranasinghe Premadasa

(1988 - 1993), Dingiri Banda Wijetunge (1993 - 4) and SLFP’s

Vijayananda Dahanayake (1959 - March 1960) – barely nine years in

total, Sri Lanka has been governed by a small handful of political families

and indeed dynasties.

These dynasties include UNP Prime Ministers Don Stephen Senanayake

(1948 - 52), his son Dudley Shelton Senanayake (1952 - 53; March 1960

- July 1960; 1965 - 70) and relations Sir John Lionel Kotalawela (1953 -

56) and President Junius Richard Jayewardene (1977 - 1988); and the

SLFP Prime Ministers Solomon West Ridgeway Dias Bandaranaike (1956

- 1959), his widowed wife Sirima Ratwatte Dias Bandaranaike (July 1960

- 1965; 1970 - 77), their daughter President Chandrika Bandaranaike

Kumaratunga (1994 - to date) and her uncle (mother’s brother) Defence

Minister Anuruddha Ratwatte.

The SFLP is clearly dominated by the Bandaranaike family and through

marriage the Ratwattes, while the UNP is dominated by the Senanayakes,

Kotalawelas, Jayewardenes and more recently the Wickremasinghes.

Despite their political differences all six families are indivisibly linked

through either blood or marriage. The same is true for the relationship

between the country’s media families – sharing not only blood and

marriage connections with each other, but also with the political elite.

The proprietors of the two major independent newspaper groups Upali

and Wijeya are direct descendents from the newspaper patriarch D R

Wijewardene. Wijeya Newspapers is owned by D R Wijewardene’s son

Ranjith and his family, while the Upali group was run by D R

Wijewardene’s nephew Upali until his death in February 1983 - and is

now operated by his widow Lakmini Ratwatte Wijewardene and her father

Seevali Ratwatte.

All four independent newspaper players – Ranjith and Upali Wijewardene,

and Lakmini Ratwatte and her father Seevali, are in turn related to political

leaders. JR Jayewardene, and Ranjith and Upali Wijewardene are first



ejournalist.com.au, Issue 03/02, 2003. Central Queensland Univeristy 7

UBAYASIRI & BRADY : One temple,  one bomb, and three lines of political narrative.

cousins2. Similarly Lakmini Ratwatte is related to the UNP’s Jayewardene

dynasty through her marriage to Upali Wijewardene, and to the SLFP’s

Bandaranaike dynasty though birth – in that she is the daughter of Sirima

Bandaranaike’s brother Seevali.3

By its very nature, the other major newspaper organisation – the State-

owned Lakehouse group clearly falls under the same politico-media nexus

given it was taken over by the government in 1973 and has since been

controlled by respective heads of state including Sirima Bandaranaike,

JR Jayewardene and Chandrika Bandaranaike Kumaratunga.

This bourgeoisie politico-media control is also significant from a Sinhala

Nationalist point of view in light of the pivotal role these families played

in Buddhist revivalism.

At the heart of this was the Wijewardene family, beginning with the

mother of newspaper magnate DR Wijewardene – Helena Dep-

Wijewardene. Helena, her husband Don Phillip, their seven sons and

two daughters were a typical upper middle-class Buddhist family. After

her husband died, Helena and son Don Walter devoted much time and

money into restoring the popular Raha Maha Viharaya (temple) in

Kelaniya which has been destroyed by the Portuguese invaders. It was

to be the start of the family’s connection to well-known Buddhist temples

and organisations.

In later years, Upali Wijewardene became the

Basnayake Nilame (chief patron) of the Raja Maha Viharaya (temple) in

Kelaniya – a position he inherited from his father (Don Walter); and

Ranjith

Wijewardene and his sons are patrons of the Hunupitiya Gangarama

temple in Colombo. Former President JR Jayawardene (Upali’s nephew)

and his brother Corbet were also heavily involved in the temple having

learned Buddhist teachings as children from Upali – Corbet later became

a monk.

The Bandaranaike, Jayewardene and Wijewardene families have also

made significant contributions to Sinhala nationalism – the most notable

being SWRD Bandaranaike’s ill conceived Sinhala-only language bill

in 1956, which became a landmark in the Tamil-Sinhala ethnic split. But

the nationalistic streak developed well before 1956.

DR Wijewardene, though never a politician, was a key player in Sri

Lanka’s push for independence, primarily through his involvement with



ejournalist.com.au, Issue 03/02, 2003. Central Queensland Univeristy 8

UBAYASIRI & BRADY : One temple,  one bomb, and three lines of political narrative.

the country’s leading lobby groups and through his newspapers’ reformist

views. In 1913 he was elected secretary of the Ceylon National

Association and a few years later the Ceylon Social Reform League (1917)

whose purpose was to promote the case for responsible self-governance.

Both groups were partners to the National Congress (established in 1919),

which agitated for change through constitutional reform.  By the mid

1920s DR had become a quasi-consultant to Sir Geoffrey Butler – one of

four men tasked with reviewing Ceylon’s constitutional development

who eventually recommended adult suffrage and an alternative system

of government.

In the midst of this DR Wijewardene’s eldest brother businessman Don

Phillip Alexander was arrested and charged for inciting civil unrest

following Muslim- Buddhist clashes in Kandy.   Don Phillip was part of

the Buddhist Temperance movement, which by World War I had become

increasingly anti-colonial and was viewed with suspicion by the British.

The Sinhala-Buddhist bent of these prominent families has continued

from those early post-colonial days to more contemporary times with all

three major press groups – Lakehouse, Wijeya and Upali taking a

distinctly parochial view of the ongoing ethnic conflict in the north.

The Dalada Maligawa: the epicentre of Sinhala Buddhist Nationalism

Literally meaning the palace of the tooth relic – the Dalada Maligawa

temple is said to hold the tooth of Buddha and as such, is Sri Lankan

Buddhists’ most sacred national site. The relic has been considered an

object of great significance since it was first brought to Sri Lanka in the

fourth century. Over the centuries the relic moved south as the ancient

kingdoms migrated, until Vimaladharmasuriya I (1592-1603) finally

placed in its current shrine at Senkadagala in the Kandyan citadel. Since

the fourth century the relic has also been considered the as both the

possession and responsibility of the kingdom’s rightful ruler and as such

the person in possession of the relic is traditionally considered heir to

the Sri Lankan throne.  The traditions of the temple have remained

unchanged for centuries and the temple itself is one of the few ‘living’

Sri Lanka monuments with a cultural relevance that has endured despite

the cultural colonisation of European invaders.

An Attack at Dawn

Shortly after dawn, at 6.10am on January 25, 1998 – just ten days before



ejournalist.com.au, Issue 03/02, 2003. Central Queensland Univeristy 9

UBAYASIRI & BRADY : One temple,  one bomb, and three lines of political narrative.

 the country was to mark its 50 year of Independence with a gala ceremony

in the Kandy, a truck loaded with explosives ploughed through a security

barricade outside the Dalada Maligawa and detonated.

Seventeen people died in the blast, while 23 others including a Buddhist

monk and a police officer were injured.  Insofar as Sri Lankan bombings

go, the human toll was at the lower end of the scale. It was the choice of

target and the possible destruction of the sacred tooth relic which made

this particular bombing extraordinary.

The three suicide bombers on board the lorry bomb were widely believed

to be members of the Liberations Tigers of Tamil Eelam (LTTE). They

reached the temple after driving the truck along nearby Raja Road firing

at roadblocks.  When the vehicle finally exploded – it was close enough

to the sacred shrine to destroy most of the front entrance and decimate

murals, plasterwork and carvings more than four centuries old. The saving

grace, from the Sinhalese Buddhist perspective, was that the tooth relic

and the chamber that houses it remained untouched.

The Octagon – the temple’s signature frontage sustained serious damage

to its walls and roofing while the Mahawahalkada or Grand Entrance,

which took the main impact of the blast, was destroyed almost beyond

repair. Ancient statues, which graced the front foyer of the main building,

were cracked and chipped, while a pair of elephant reliefs – deemed to

be Kandyan masterpieces - were completely lost.

But the Maligawa complex is not only a Buddhist site – the area also

houses three shrines or Devales dedicated to the Hindu gods Vishnu and

Natha and the Goddess Pattini.  The oldest of these, the Natha Devale,

directly faces the Dalada Maligawa. It is the oldest building in the ancient

capital dating back to the 14th century and reportedly built by King

Vikramabahu III.  (http://members.shaw.ca/sanuja/dalada.html).  In the

January 1998 blast the Devale’s outer wall was cracked with some parts

blown away.

The Maligawa is also a neighbour to the one of the oldest in-use Christian

churches in the country, Kandy’s St Paul’s Church – an Anglican church

built during Ceylon’s British occupation. Some of the church’s stained

glass windows were broken during the attack.

Front page news: from the nationalist impact to political face saving

There is little doubt that an attack of this magnitude on such an historic



ejournalist.com.au, Issue 03/02, 2003. Central Queensland Univeristy 10

UBAYASIRI & BRADY : One temple,  one bomb, and three lines of political narrative.

and sacred site, coupled with the death of worshippers, the temple’s

association with national identity and the blast’s proximity to a landmark

national celebration – was indeed a worthy front page news story for

Sinhalese mainstream media, and given that all three major English

newspapers are run by Sinhalese Buddhists, a nationalistic pro-Buddhist

coverage is perhaps to be expected.

On January 26, the day after the attack, all three newspapers dedicated

their front pages to stories relating to the temple bombing. The coverage

included, half to three-quarter page photographs of the damage – which

was very uncharacteristic of the generally text-heavy Divayina and

Lankadeepa that are known to position more than a dozen stories on

their front page at once. The Lankadeepa carried a single front-page story

allocating most of its page to a photograph, while the Dinamina and the

Divayina followed similar patterns only breaking away to print a story

about the government’s determination to hold the Independence Day

celebrations in Kandy as planned

The Government owned Dinamina lead with a story headlined Tigers

explode bombs in front of the Maligawa – followed by a strap line

underneath which read – No damage to the sacred tooth relic or its

chamber.

Lankadeepa printed a similar headline which read Tiger lorry explodes

at the entrance, Octagon and entrance heavily damaged, preceded by a

reverse strap-line which read Sacred tooth relic unharmed: no damage to

the inner chamber

The Divayina also lead with a banner headline reading:† Massive damage

to Dalada Maligawa and stretching the full way across the front page

under a half-page photograph. The headline was followed by a thin strap-

line – No damage to the inner chamber containing the sacred relic.†

While the headlines themselves are not greatly significant, it is important

to note that all three papers made special reference to the relic’s safety.†

It would be fair to assume that had the relic been destroyed, Sinhala-

Buddhist anger would have been almost impossible to contain and,

considering the country’s record, could easily have led to anti-Tamil riots

across the country. The newspapers’ swift assurances therefore may be

more than simply a matter of reporting the issue of greatest public interest,

but also an exercise in responsible reportage.

The continued assurance however may also be interpreted as a subtle



ejournalist.com.au, Issue 03/02, 2003. Central Queensland Univeristy 11

UBAYASIRI & BRADY : One temple,  one bomb, and three lines of political narrative.

 defiance, a reminder to the Tigers that their attack had fundamentally

failed; a position supported in later media reports such as the news article

in the Dinamina nearly a week later on January 31, headed Praba (Tiger

leader Vellupilai Prabaharan) is not satisfied with the Maligawa attack.

This later story claims that according to a special investigation team

probing the Maligawa bombing, military sources monitoring LTTE radio

communications concluded that the Tiger leader was not satisfied with

the magnitude of the Maligawa blast.

The newspapers’ nationalistic streak is also evident in the fact that there

was virtually no attempt in the whole six days of coverage to seek LTTE

comment on the attack.

The media readily accepted the government defence department’s

supposition of LTTE guilt in and reasons for the blast, and made no

apparent move to seek Tiger comment on either the bombing or the

organisation’s subsequent ban.  It is important to note here that while the

LTTE media maintains a low profile in Sri Lanka, they are reachable

through normal journalistic contact bases and at that time had an

operational press secretariat in Katherine Road, London.  The LTTE ban,

which included contacting the rebels, was not in place until four days

after the attack.

The dailies’ seemingly united approach to this point begins to diverge

significantly once the fallout from the blast begins to land. The future of

the Independence Day celebrations, the cost and expected speed of the

repair work, the investigation and the question of who is responsible for

the attack, begin to reveal each of individual newspapers’ editorial bent.

The week that followed

For the state-owned Dinamina, the week’s coverage was not surprisingly

pro-government. While it did cover the attack, reassure citizen’s of the

relic safety and follow the story over the ensuing days, by the very day

after the attack it began also to take on a “business as usual” approach,

illustrating the front page not with a Maligawa image – but a dateless

and disconnected soft-news photo of President Chandrika Kumaratunga

“showing maternal love despite her busy schedule”.  Key stories such as

Ratwatte’s resignation were completely overlooked in favour of positive

pro-government news.

 The independent Lankadeepa opted for a staunchly nationalistic approach

but with an overall pro-UNP stance. It was the only one of the three



ejournalist.com.au, Issue 03/02, 2003. Central Queensland Univeristy 12

UBAYASIRI & BRADY : One temple,  one bomb, and three lines of political narrative.

newspapers examined, which gave opposition leader Ranil

Wickremasinghe coverage, and it did so prominently and often. This

may be explained through one of two reasons. Either it was economically

prudent to provide the public with an opposition to the state-owned media

for such an emotive event, or it could be a matter of family allegiance –

namely that Mr Wickremasinghe is the nephew of Lankadeepa proprietor

Ranjith Wijewardene.

Divayaina by tradition is anti-government but is also careful not to

promote a pro-UNP stance. During the week following the Maligawa

blast, Divayina was critical of the government but gave very little

opportunity for the UNP to secure any mileage from the attack.  While

this may give Divayina a sense of balance, albeit by default, Divayina’s

editorial content does have a subtle bias of a different nature - one

favouring the socio-political heritage of its owner Seevali Ratwatte. The

Ratwattes are parochial Kandyan aristocrats, holding significant power

in class-driven Sri Lanka, which retains cultural traditions such as caste

consciousness particularly in regard to arranged marriages.

Dinamina

As a state-owned paper, Dinamina’s pro-government coverage is not

suprising, but it is perhaps the blatant nature of the favourable press

which is most interesting.

While other newspapers and services devoted most of their coverage in

the first days after the attack to analysis of what happened and who was

to blame, Dinamina wasted little time deflecting blame away from the

government and ensuring coverage was both reassuring and suggestive

of a government firmly in control.

 The clearest example of the “business as usual” line appears in the first

three day’s coverage.  On the second day after the attack the front page is

illustrated with a photograph of President Kumaratunga, not inspecting

the blast site or visiting hospitals like leaders of the past, but in a distinctly

motherly pose holding a child at a non-connected event - an almost literal

transposition of a “Mother Lanka” notion.

The absence of a timely photo is particularly noticeable when according

to British Broadcasting Corporation (BBC) and Associated Press

coverage; the president toured the blast site and even spoke with distraught

monks on the afternoon of the attack. Instead the “Mother Lanka”



ejournalist.com.au, Issue 03/02, 2003. Central Queensland Univeristy 13

UBAYASIRI & BRADY : One temple,  one bomb, and three lines of political narrative.

photograph is the one and only time in a week’s front-page coverage the

president appears in either pictures or words - not a single quote or

comment is attributed to her in six days of news.  This Mother Lanka

approach, reassuring and unruffled, is extended further in the next day’s

front lead story headlined; Land at concessionary rates to build houses,

which moves the focus well away from the temple attack to the positive

news of cheaper house blocks, suggesting a government unmoved by

attempts to distract and unseat them. This defiant approach permeates

the whole week’s news.  Even those stories which do gravitate around

the attack, such as the offering of 10,000 rupees for victims, counter

attacks on LTTE targets and rebel arrests, support the Mother Lanka/

government-protector notion, instilling a sense of righteous satisfaction.

 Defiance against the attackers is a key part of the “protector” strategy.

Stories claiming the Independence Day celebrations will forge on

unhindered are backed with those claiming the temple restoration will

be swift and simple, and smaller ones proclaiming that democratic

elections in the former Tiger-stronghold of Jaffna will be the start of

peace and of the end of public support for terrorism.

There is even a further stab at the LTTE with a small story headlined

Students come from Jaffna with the Independence Student’s Declaration.

Jaffna’s involvement in the Independence Celebrations is tokenism at

best - Jaffna historically having very little at all to do with the 1948

Independence movement.  The student visit, particularly in the context

of sending messages to the Tigers, is almost a symbol of Jaffna returning

to the national fold - severing ties with the rebels and involving Tamil

children in an affair that essentially had a distinctly Sinhalese tone.

There is also a concerted effort to downplay the Tiger’s apparent victory

with stories like Praba not satisfied with Maligawa attack designed to

give readers an almost smug sense of satisfaction, in that despite the

destruction wrought by the LTTE blast - the cadre essentially failed their

leader by failing to destroy the sacred relic.

As a vehicle for state propaganda the Dinamina was also tasked with

delivering coverage that presented the strength and efficiency of the ruling

authorities. In an attack of this nature, it would not have been enough for

government authorities simply to be defiant; they must also take action

against the perpetrators and their plans.

The Dinamina over all six days ensured this government action was given



ejournalist.com.au, Issue 03/02, 2003. Central Queensland Univeristy 14

UBAYASIRI & BRADY : One temple,  one bomb, and three lines of political narrative.

 front-page prominence. Stories headined; Investigations being held,

Security also for Kalutara temple, Tight Security in Kandy, Kandy

Security will not be loosened and Two Targets attacked by air, killing

100 Tigers were written as testament to the government’s response to the

attack, reassuring the public that its leaders were actively seeking to

prevent further attacks and punish those responsible for the temple

bombing.

The story that claims 100 Tigers killed, is a particularly interesting one

in that it was not repeated in any other non-state paper. Despite dynastic

or political allegiances - the death of 100 mutual enemies would normally

have been significant news in any pro-Sinhala paper and its absence raises

questions of its authenticity. Instead both Lankadeepa and Divayina

claimed Tiger’s actually attacked two army camps - a story that despite

its broader coverage failed to make it to the front of the Dinamina.

The other area where the government must be seen to be particularly

responsive is in the restoration of the temple itself, given the site’s

religious, political and cultural significance. The newspaper, in keeping

with its mandate, ensured the temple’s welfare was addressed from the

outset with a story on the very first day after the attack, essentially

claiming that restoration work would begin that same afternoon. It was

followed the next day with a story headlined Two Million from the

President’s fund for the Maligawa restoration committee to speed up the

work and another on the third day with guarantees there was enough

manpower and timber to support quick restoration. But as other

newspapers began to question the prudence of a rushed repair job on

such a venerated site, the Dinamina reported that the government had

sought professional advice and would “do the job properly” with the full

consent of the temple’s custodians and chief monks.

For its part as a state-owned publication, the Dinamina initially resists

promoting its pro-government stance through anti-opposition coverage.

It is not until the end of the week that it begins to criticise the opposition

UNP – a move which followed three days of attack from the non-

government media.

In respect to the opposition outcry over General Anududdha Ratwattes’s

resignation and subsequent reinstatement, Dinamina completely omits

any reference to the President’s involvement in the political interplay

and ensuing controversy, and the day after the minister’s resignation leads



ejournalist.com.au, Issue 03/02, 2003. Central Queensland Univeristy 15

UBAYASIRI & BRADY : One temple,  one bomb, and three lines of political narrative.

with a story headlined; The monks and the people are with you; (We’ll)

turn out backs on the opposition’s greed for power - the entire country

implores Ratwatte to reaccept Deputy Ministership - marches and

demonstrations all over the country. However the story fails to note that

the President herself had already rejected Ratwatte’s resignation4 and

reinstated him - fuelling a controversy in non-government media over

the legality of his re-employment.

In fact, considering Dinamina is essentially under the president’s control,

her conspicuous absence from the front pages of the state-owned paper,

despite her roles as president Defence Minister and Commander-in-chief

of the military, is an interesting strategy. It can be argued that by removing

her from front-page view and distancing her from the debate over security

lapses, blame and retaliation – attacks aimed directly at her are minimised.

Most of the criticism in the non-government papers focus on Deputy

Defence minister General Anuruddha Ratwatte or the government as a

unit – personal attacks are rare. There are no quotes or comments

emblazoned on the front page to draw counter comment and no pictures

to analyse (bar the aforementioned un-related image).

Adding to this,  Dinamina counters criticism of the government with a

scathing set of stories on day six. The first, headlined; If Ranil were

asked about proscribing the LTTE he would have wanted three months

to reply - (media minister) Mangala Samaraweera, portrays the UNP as

indecisive and lacking real leadership, and highlights UNP plans to give

ethnic minorities a greater say in the country’s governance, which is a

highly unpopular stance given the recent attack. A second story headlined;

Campaign launched to bring Cooray into the UNP leadership, supports

the notion of poor leadership, by reporting that a prominent monk has

called on former minister Sirisena Cooray - once right hand man to Sri

Lanka’s most controversial president the ‘low-caste’ Ranasinghe

Premadasa - to oust Ranil and  “cleanse the germs” which have invaded

the party. Sitting alongside these two stories is a soft-news article  - the

placement of which can hardly be described as coincidental - about

soldiers rescuing elephants stuck in mud. The elephant just happens to

be the official political symbol of the UNP.

Lankadeepa

In direct contrast to Dinamina, Lankadeepa is a government critic. It’s

coverage in the six days following the Maligawa blast does not only



ejournalist.com.au, Issue 03/02, 2003. Central Queensland Univeristy 16

UBAYASIRI & BRADY : One temple,  one bomb, and three lines of political narrative.

adopt a pro-UNP tone but also gives significant column space to un-

contested comment from the principal religious players in Kandy at the

time of the blast – the Asgiriya and Malwatte Mahanayakes (chief

Buddhist monks) and the Maligawa temple’s Diyawardena Nilame (chief

patron). It can be argued that the tendency towards both a pro-UNP and

Buddhist stance stems, at least in part, from the political, family and

cultural background of Lankadeepa’s proprietor - Ranjith Wijewardena.

Mr Wijewardene is chief patron of the Gangarama Buddhist temple and

is uncle to UNP opposition leader Ranil Wickremasinghe. His

newspaper’s coverage essentially questions the government’s ability to

protect its people, and places the blame for the attack firmly at the feet of

the President and her deputy defence minister Anuruddha Ratwatte.

The day after the attack (day one) Lankadeepa, like its counterparts, led

with reasonably straightforward accounts of the attack, but by day two

its anti-government agenda was obvious.

The main story headlined; A contractor working in the Maligawa work

site is missing since the explosion, seems

innocuous, but coupled with other stories on the page one line in particular

stands out. The story makes particular note of the fact that the suspect

contractor had been “given the (Maligawa) contract by a government

ministry”.

This story is followed by an unmistakably critical story headlined The

truth must be told, irrespective of who it offends – the Maligawa bombing

is something the government asked for.  In this article the Malwatte

Mahanayake makes the first of his attacks on the country’s administration,

telling UNP leader Ranil Wickremasinghe that it was the government’s

decision to hold Independence jubilee celebrations in Kandy which made

the Maligawa a target. In a smaller down page story the Malwatte again

targets government decision making and judgement in a story headed

Malwatte Mahanayake blames ministers and parliamentarians after the

bombing, claiming they supplied inadequate security for the temple.

Neither story makes any attempt at all to present balanced reportage,

indeed the only suggestion of government or defence force credibility is

in small stories detailing the progress of investigations, which report the

capture of a Tiger suspect and the subsequent identification of two of the

temple bombers.

On day three the Diyawardena Nilame enters the debate, asserting his

authority as the temple’s chief custodian. In a story headlined: Systematic



ejournalist.com.au, Issue 03/02, 2003. Central Queensland Univeristy 17

UBAYASIRI & BRADY : One temple,  one bomb, and three lines of political narrative.

restoration: work will not be hurried to please anyone - Diyawardena

Nilame, the patron defiantly rejects the government ‘s knee-jerk

suggestion that the temple would be restored quickly. The ‘anyone’ of

his comments is arguably directed at point-scoring politicians and the

president. Just who has juridstiction, over the temple, the president or

the Diyawardena Nilame, has never been tested before, but it is clear the

patron considers himself in a safe position as chief authority - a sense of

security perhaps bolstered by history. Former president JR Jayawardena

once tried but failed to control the appointment of the Nilames of his

time. The position of Diyawardena Nilame traditionally belongs to

aristocrats with unbroken lineage to chieftains of the last Kandyan

kingdom. It is a position enshrined in legislature and almost impossible

for a middle-class bourgeoisie politician to overthrow without being seen

to undermine the country’s cultural, historical and political foundations.

In the six days of front page Maligawa coverage Kandy’s religious

authorities are the most frequently sourced of all Lankadeepa contacts.

No less than seven stories revolve around these three personalities all

with direct quotes, a further three articles quote councils or groups they

are part of. Most of these stories are critical towards the ruling party

with little or no effort to balance their attacks with counter-comment

from the SLFP leadership.

On January 29 the Asgiriya prelate blames sections of security forces for

the attack while the Malwatte Mahanayake makes note of saying he’d

already refused to participate in the Independence celebrations because

of security concerns. The Malwatte Mahanayake goes further calling for

the temple to be reopened so people can see the damage inflicted by the

terrorists and can worship the relic.  The monks’ nationalistic sentiments

seem to gain momentum at this stage and there is no editorial effort to

question the prudence of his call.  The push to reopen what is essentially

not only a crime scene, but a structurally unsafe area and a fragile one in

terms of historic preservation, arguably has more to do with fuelling

religio-nationalist sentiment than a mere exercise in curiosity and a need

to pray.

The reopening article is followed the next day by one headlined: Hoist

white flags to mourn- Malwatte Mahanayake, a story littered with emotive

language as the Malwatte calls on all Sri Lankan Buddists to declare

January 31 a day of mourning and condemnation – not for the 20 people

killed in the blast nor the sacred relic, which by all accounts remained

undamaged, but for the fact the Tigers dared desecrate a holy monument.



ejournalist.com.au, Issue 03/02, 2003. Central Queensland Univeristy 18

UBAYASIRI & BRADY : One temple,  one bomb, and three lines of political narrative.

The story is repeated in Divayina and followed through to the 31st by

both non-government papers but the Lankadeepa’s coverage  was clearly

designed to encourage a deep sense of loss and drama.

By this stage the Diyawardene Nilame has also launched a fundraising

campaign for the Temple’s restoration - a campaign promoted at no cost,

and on the front page of the Lankadeepa over the next week. A public

fundraising campaign itself is perhaps to be expected - but this particular

campaign is in direct competition to one launched the same day by

President Kumaratunga. In the following day’s non-government Divayina

newspaper the Nilame lashes out at the president’s campaign claiming it

is fraudulently named because she plans to use the donations, not

specifically for the temple, but for the whole precinct including the

damaged Hindu and Christian churches.  Clearly from the Nilame’s

perspective a “Maligawa” restoration fund should be for the temple only,

which is exactly the type of fund he is promoting and receiving free

advertising for in Lankadeepa. Lankadeepa makes no mention of funds

or collections for other damaged shrines or churches, nor does it question

how those ancient buildings will be restored or financed.  Its key concern

is that of the Buddhist heritage.

The same can be said of Lankadeepa’s coverage in general. During the

week’s front pages, there is a conspicuous absence of any other religious

representation. Disconnected stories about cannabis arrests (January 30)

rice stockpiling and an unlicenced bus driver (January 29) are given front

page positioning ahead of any stories of damage to nearby Hindu and

Christian churches or condemnation from other religious leaders.

In addition to adopting a pro-Buddhist perspective, Lankadeepa is a

distinctly anti-government/pro-UNP vehicle - an inclination born of the

family ties between Ranjith Wijewardena and his nephew Ranil

Wickremasinghe.

 It begins subtly on January 27 crediting all bomb-investigation work as

being spearheaded by police authorities and not, as the state-owned

Dinamina reported, by Deputy Defence minister Anuruddha Ratwatte. It

is also at this time that the conspiracy theory surrounding the mystery

government contractor takes root, an idea furthered a few days later when

the Landakeepa asks; (Were the) steel barricades removed according to

a Tiger plan? This story questions why the contractor, who was attached

to the Ministry of Cultural affairs, removed the temple-funded protective



ejournalist.com.au, Issue 03/02, 2003. Central Queensland Univeristy 19

UBAYASIRI & BRADY : One temple,  one bomb, and three lines of political narrative.

barricade from around the Maligawa just one month prior to the attack,

despite pleas from the Diyawardene Nilame for them to remain.

On January 31 the story is revisited this time from the angle of the Kandy

police superintendent, questioning why the government has not yet come

forward to investigate the barricade’s removal.  Interestingly Lankadeepa

neglects to question what investigations the police have conducted on

the matter so far and why, when the rest of the bomb blast investigation

is under the purview of police, this particular element should be any

different.

Lankadeepa’s attack on what it sees as government ineptitude is extended

to its coverage of post-bombing security measures. While Dinamina

presents an national atmosphere of tight security and thorough searches

as proof of government efficiency and strength, Lankadeepa adopts an

approach that suggests inconvenience, with a story headlined:  Public

movement hindered because of Kandy road closure.   There is also

arguably an insinuation also that despite the security measures, the

government remains unable to protect its people, with stories headlined

Kelaniya bridge also a Tiger target and Five bombs intended for Batti

(Batticaloa), generating a sense of fear – particularly as Kelaniya and

Batticaloa are in very different parts of the country.

Lankadeepa’s questioning of government, efficiency, judgement and even

suggestions of impropriety can be seen to be part of a wider anti-

government strategy. Perhaps one of the most overt strategies is in the

coverage of General Ratwatte’s resignation and reinstatement. It is the

only newspaper of the three Sinhala dailies which makes the UNP’s

protest rally, calling for the government and the minister’s own

resignation, front-page news.  It allocates space for the UNP to claim the

government is unfit to rule because they failed to protect the temple.

Both Dinamina and Divayina only address the resignation call the

following day and interestingly Divayina, which is owned by Ratwatte’s

brother, targets the chief of police for resignation instead of the minister.

The resignation saga gains momentum on day four, Lankadeepa leading

with a story saying the President has refused her General’s resignation

and that he resigned because he admitted he could not protect the relic.

In this article the editorial strikes an interesting balance of highlighting

the minister’s self-confessed failure to protect the temple while also being

careful not to completely ignore the General’s previous military exploits

that are widely viewed by parochial Sinhalese as great victories.



ejournalist.com.au, Issue 03/02, 2003. Central Queensland Univeristy 20

UBAYASIRI & BRADY : One temple,  one bomb, and three lines of political narrative.

Irrespective of the numerous political and social nuances associated with

the deputy minister’s relationship with media policy makers in some

quarters - this news-reports also provide a glimpse of the relatively

comfortable niche, circumstances have carved for the minister with

respect to mainstream Sinhala media.

vWhile not a supporter of Ratwatte’s political allegiance, Lankadeepa

can hardly be seen to be dismissive of someone who is essentially a

national hero for the bulk of its readers.  It is in Ratwatte’s supposed

reasoning for his resignation that the Lankadeepa’s partiality is revealed

- it highlights the fact the Ratwatte himself admits to failing in his duty,

it does not make the claim itself. By contrast in the Divayina’s version of

events, Ratwatte claims he resigned because he was pained by the

destruction of a temple he grew up with as a child, making no mention of

his own failure at all. In later Lankadeepa stories the Deputy’s resignation

and reinstatement is openly debated, with the largest slice of coverage

taking an anti-Ratwatte pitch on the legality of his reinstatement. Even a

mid-sized story recounting a pro-Ratwatte demonstration is countered

by a story of the same side positioned along side it headlined; Anuruddha’s

resignation is like a soap opera - Ranil Wickremasinghe.

Divayina

Divayina in terms of political allegiances presents as the most balanced

of the three Sinhala dailies.  In the week’s front-page coverage, the

nationalistic sentiment apparent in it’s counterparts is also key feature,

complete with condemnation from the Buddhist leadership.

But perhaps the most interesting bias in Diyavina is one that veers away

from political and religious affiliations but is rooted firmly in family,

caste and class. Of the three papers, Divayina has a distinctly pro-Kandy

and pro-aristocrat bent. Kandy police are editorialised as hard working

and competent compared with their Colombo counterparts, and even

General Ratwatte’s resignation drama is downplayed and softened. It is

critical to remember at this point that unlike opposition leader Ranil

Wickremasinge or the Lankadeepa proprietor Ranjith Wijewardene,

Divayina owner Seevali Ratwatte is directly from Kandyan aristocratic

stock. Although the Ratwattes, Wijewardenas and Wickremasinghes are

all inter-related within three generations, the Ratwatte’s are the only ones

directly linked to Kandyan aristocracy of old. Even President Chandrika

Kumaratunga who’s mother bore the Ratwatte name before marrying

SWRD Bandaranaike is not considered aristocratic - both because her



ejournalist.com.au, Issue 03/02, 2003. Central Queensland Univeristy 21

UBAYASIRI & BRADY : One temple,  one bomb, and three lines of political narrative.

Ratwatte heritage is maternal but also because she was widely rejected

by her family when she married the popular but low-caste Vijaya

Kumaratunga against her family’s wishes.

 In the days following the blast all three Sinhala dailies necessarily make

the Maligawa’s restoration a front-page priority.  Divayina’s coverage is

equally as comprehensive as its counterparts, making similar calls for

the Temple restoration to be done properly though stories as early as

January 27 headlined; Restore the Maligawa archeologically and No

Hurry.  It could be argued that Divayina’s concern for the Maligawa’s

historical preservation may stem from the temple’s centrality to Kandyan

life and aristocracy, but it is more likely the coverage was essentially

newsworthy from a broader Sinhalese Buddhist perspective.

The tendancy towards pro-Kandyan editorial coverage is perhaps most

notable in the reportage of General Anuruddha Ratwatte’s resignation

and reinstatement, and coverage of the progress of police investigations.

From the very outset Divayina essentially ‘clears’ Kandy police and

Ratwatte of any wrongdoing or failure  – pointing the finger of blame

instead to authorities in Colombo.  On the day after the attack a story

headlined; Government didn’t fulfil their duty and a pointer headline

reading Asking the Government to resign: Demonstrations on Kandy

Road target the government broadly but steer clear of directly blaming

the general or local officers.

By January 28 when the Lankadeepa is calling for the General’s

resignation, Divayina targets instead the Colombo-based Inspector

General of Police (IGP).

The Divayina’s almost overt attempt to shift the blame for the minister

to one of his subordinates – the IGP – could be interpreted as a possible

example of family politics superseding party politics in Sri Lanka’s

complex and interrelated political nexus. The newspaper is co-owned

and managed by the deputy minister’s brother Seewali Ratwatte.

There is little doubt the Divayina’s front page was particularly stacked

against IGP Rajaguru, when taken in context with its two deck reverse

headline stretching fully across the page reading, “Though 50 police

officers were requested for Maligawa protection, but Colombo officials

did not respond – police chiefs in Kandy say”.  There is a clear, and

uncontested suggestion that the Kandy police had correctly analysed the

risk to the temple from attack, but that Colombo had failed to respond.



ejournalist.com.au, Issue 03/02, 2003. Central Queensland Univeristy 22

UBAYASIRI & BRADY : One temple,  one bomb, and three lines of political narrative.

In a similar manner, while the government and defence forces are under

fire, Ratwatte survives the coverage relatively unscathed.

The Divayina of January 30 published three stories on the Ratwatte

resignation, the first containing a photograph of pro-Ratwatte

demonstrations in Colombo. In an article headlined  “Street marches

requesting the General not to resign” the paper said two demonstrations

had been staged in Kandy and Colombo urging the minister to reconsider

his decision. A second, and apparently neutral story headlined “According

to the Constitution: ministers has resigned whether President accepts or

not” – Barrister Irriagolla. The paper said that leading lawyer Gamini

Irriagolla had said the ministers resignation was valid according to section

47 of the constitution irrespective of the President’s decision. However,

rather uncharacteristically, the paper also published an anti-Ratwatte story

headlined “Let us see if Anuruddha sticks to his decision” – Mervyn De

Silva. The article quoting Mahajana Eksath Peramuna Party (MEP)

Central Committee member Mervyn De Silva accuses the government

of making a mockery of democracy.

The Divayina’s position on this day’s front-page seems to be a deviation

from the pro-Ratwatte stance taken by the paper earlier in the week, but

the story packaging reveals it is not a particularly serious attack. Unlike

the Lankadeepa, which published both a pro-Ratwatte and anti-Ratwatte

story boxed together, the Divayina strategically placed its three stories

with the pro-Ratwatte article at the top-right hand corner of the page as a

photo-lead, while publishing the anti-Ratwatte article at the bottom the

page quoting a relatively insignificant politician in the greater UNP/SLFP

power challenge.

The Divayina’s position becomes clearer in its article the next day

(January 31) titled “Pressurise (the govt) into offering (Ratwatte) the

position of overall commander of the forces”. The story quotes

Harischandra Wijetunga, leader of the nationalist Sinhalayae Maha-

sammatha Bhumi-puthra Party appealing the Buddhist clergy and the

public to call for a promotion for deputy minister Ratwatte to the position

of Overall Commander in Chief of the Armed forces – a position currently

held by the Executive President herself under the constitution. In strongly

emotive language Mr Wijetunga says most people including clergy believe

there is no-one else who can save the country other than Deputy Minister

Ratwatte, and since the Minister does not even have the power to approve

protection for the sacred Tooth Relic to a level par with that of a



ejournalist.com.au, Issue 03/02, 2003. Central Queensland Univeristy 23

UBAYASIRI & BRADY : One temple,  one bomb, and three lines of political narrative.

government minister, it was clear he required more power.

With the ability to protect the relic out of Ratwatte’s hands - the proverbial

buck stops with the president and chief of the armed forces Chandrika

Kumaratunga.

Strikingly, the latitude afforded Seevali Ratwatte’s brother is not handed

down to his neice.

The story on January 27 headlined; Only those who are fit to protect the

tooth relic are a suitable king – Malwatte Mahanayake; is followed by a

statement from the Rambukwelle Vipasse, the most venerable

Mahanayake of the Malwatte Buddhist order (co-custodian of the relic),

who argues that according to ancient tradition “only pious and intelligent

men who are capable of protecting the tooth relic are fit to rule the

country”. The prelate’s comment may be interpreted as evidence of pre-

colonial monarchical sentiments that remain strong or have been revived

in post-colonial Sri Lanka, but his comment about ‘pious men’ – also

begs the question as to how the Buddhist temple views the country’s

first female Executive President.  The positioning of the story on the

front page is hardly a decision that can be seen to be supportive of

Kumaratunga.  Kumaratunga has long been viewed as an outsider by

many members on her mother’s side of the family, largely because of her

low-caste marriage.

For the Ratwattes, caste and kin are an integral part of their proud heritage,

so perhaps it is not surprising given their penchant for aristocracy that

Divayina was also the only newspaper to give front-page coverage to the

pending visit of British royal Prince Charles. Prince Charles, who was to

be a guest of honour at the February 4 Independence Day ceremony,

made Divayina’s front page on two occasions, complete with small

headlines – despite barely rating a mention at all, even in related stories,

in other papers.

There is one other couplet of stories with a distinctly pro-Kandy

perspective; the first is on January 26 headlined Demonstrations on Kandy

Road - editorialised as a protest of Kandyan outrage over the government’s

failure to protect the temple and relic. It is an event that according to

other news sources including Lankadeepa, results in minor rioting and

subsequently 50 arrests for violence. Following the story the next day

however Divayina makes no mention of the arrests, but criticises pro-

Tamil websites for showing “incorrect pictures” of the riots painting



ejournalist.com.au, Issue 03/02, 2003. Central Queensland Univeristy 24

UBAYASIRI & BRADY : One temple,  one bomb, and three lines of political narrative.

Kandyans in a poor light. Divayina does not go so far as to deny the riot,

but virtually claims they were justified given the attack on the temple -

which the editorial argues was not “detailed” enough in the internet story.

Other news of the Week

LTTE Ban

After more than 19 years of civil war and 200 suicide bombs it was the

attack on the Maligawa  which finally saw the LTTE banned in Sri Lanka.

When the move came the January 28 edition of the state owned Dinamina

published a story simply headlined “LTTE Banned”, which said the

government had decided the previous night to proscribe the Liberation

Tigers of Tamil Eelam – making it a completely illegal organisation,

both locally and internationally Surprisingly the traditionally nationalist

and by their very nature anti-LTTE, Lankadeepa and Divayina paid little

or no attention to the ban they had campaigned for or many years –

instead launching a debate over the validity of the ban.

The pro-UNP Lankadeepa broke the news with its article headlined (The

Government) broke the bilateral agreement by proscribing the LTTE on

their own accord, with a black reverse sub-head under it reading The

UNP was not informed according to the agreement – Ranil accuses. The

story quotes opposition UNP leader Ranil Wickremasinghe , who argues

that the government’s decision to proscribe the LTTE without consulting

or informing the UNP,  was a violation of the accord signed by him and

the President in April 1997, through British intervention. The Divayina

by contrast completely missed the story on the day, but followed up with

an article on January 29 headlined UNP appoints committee to examine

the truth behind the LTTE proscription. It claimed the UNP working

committee had appointed a group to look into the governments’

“undocumented” banning of the LTTE.

After a two-day silence, the government owned Dinamina entered into

to the debate with its story headlined If Ranil was asked about proscribing

the LTTE he would have wanted three months to reply – Mangala

Samaraweera (Cabinet media spokesman) – a pointed reference to the

three months it had taken for the UNP to respond to the government’s

Devolution Package Proposals.



ejournalist.com.au, Issue 03/02, 2003. Central Queensland Univeristy 25

UBAYASIRI & BRADY : One temple,  one bomb, and three lines of political narrative.

 Jaffna election:

Although the first democratic election in 15 years in the former Tiger

stronghold would have, at any other time, been an issue of major front-

page news value, it became lost in the Sinhalese press under almost a

weeks worth of comment, reaction, drama and political debate

surrounding the Temple bombing  - an emotive issue seriously effecting

the Sinhalese Buddhist majority.

Preoccupied with damage control the state media Dinamina failed to

preview Jaffna’s historic election on the day before the polls, leaving

that task to the non-state Divayina and Lankadeepa. The Lankadeepa

published a two paragraph story on January 28 simply headlined Jaffna

Elections tomorrow. The story says 16 provincial bodies in the Jaffna

district and the Pachchillaipalli Pradeshiya Sabha in Kilinochchi are set

to poll at 422 booths to elect 234 representatives. The Divayina, in line

with its pro-Kandyan, relgio-nationalistic and aristocratic bent however,

published a negative story headlined Election fever declines – which

claim Tamil political parties have said the enthusiasm for the Jaffna

Provincial council election has died down.

Despite the initial oversight, the state owned Dinamina reserved its picture

lead for the Jaffna election on January 29, publishing a positive story

headlined Jaffna’s small elections today.  The article quoted elections

commissioner Dayananda De Silva who says all preparations have been

finalised and more than 1500 officials have been posted for election duty

in the Jaffna and Killinochchi Districts and the Pachchalai Pallai

Provincial council. Presenting yet another positive angle, the Dinamina

claimed the election was off to a smooth start in the next day’s papers,

with headlines reading Jaffna’s small election begins peacefully – greatest

interest show on the island of Kytes. The story claims no violent incidents

were reported as of 1pm on the January 29 and more than 10% of people

had polled in the first hour despite “slight” delays due to security and

transport problems. The return of democracy to the Jaffna peninsular is

very much an SLFP government victory - proof of their successful defeat

of the Tigers in the purported Tiger homeland. With this in mind it is

perhaps not surprising the coverage was overwhelmingly encouraging.

In contrast the privately owned Lankadeepa claimed less enthusiasm in

its story headlined Jaffna Elections Peaceful: 10 percent vote in three

hours. The paper claimed 10% of people had cast their votes by noon

though there was a lack of enthusiasm in certain places. The Divayina



ejournalist.com.au, Issue 03/02, 2003. Central Queensland Univeristy 26

UBAYASIRI & BRADY : One temple,  one bomb, and three lines of political narrative.

also continued with negative reportage, which had become characteristic

of its election coverage. The Divayina article headlined Jaffna Elections

lukewarm the paper said the election received only a passing interest

and no significant polling was recorded by midday.

Rajiv Gandhi assassination:

India and more particularly the Gandhi family have long been accused

of supporting the LTTE in the early stages of the Sri Lankan conflict,

with the Tigers even using India as a place of refuge. However India’s

attempts to control the rebels soured the India-LTTE relationship

culminating in Rajiv Gandhi’s 1991 assassination by the LTTE’s first

female suicide bomber Dhanu.  Despite the killing, the LTTE still enjoyed

the favour and refuge of the Indian State of Tamil Nadu - a province

which shared the LTTE’s separatist ambitions in relation to India and the

Indian Central Government. But when on January 28, an Indian court

handed down the death penalty for Vellupilai Prabakharan and 25 other

LTTErs charged with murdering Rajiv Ghandi, that avenue of free

association with Tamil Nadu was closed.  The conviction also had serious

ramifications for Prabakharan in terms of his movement between countries

and his international reception.

But much like the LTTE ban, the Gandhi assassination verdict received

little attention from the Sinhala press. The state owned Dinamina broke

the news with a story headlined 26 Tigers found guilty in Rajiv Gandhi

case – 16 are Sri Lankan Tamils. The story was continued the following

day in an article headed Death penalty to all 26 Tigers guilty of Rajiv

killing. The second story is based on an analysis of Indian newspaper

editorials, which were “satisfied” with the guilty verdict, but critical of

the fact it took seven years to be reached. Both stories however failed to

analyse or even comment on the judgement’s impact on Sri Lankan

politics.

Both privately owned dailies also followed the state newspaper pattern

and published straight news stories as opposed to analysis. The

Lankadeepa story headlined 26 LTTE’rs found guilty of Rajiv

Assasination - Prabaharan is one of them, 16 are Sri Lankans, and the

Divayina story headlined Tigers should take responsibility for Rajiv

assassination did not capitalise on a story which ultimately is about their

nearest neighbour issuing the death penalty for Sri Lanka’s “public enemy

number one”.  This is not such a surprising omission however, given that



ejournalist.com.au, Issue 03/02, 2003. Central Queensland Univeristy 27

UBAYASIRI & BRADY : One temple,  one bomb, and three lines of political narrative.

for most parochial Sinhalese, Prabakharan facing a death penalty is hardly

a dramatic concept. For most there is no other way Prabakharan would

or should be brought to justice. The Indian ruling is largely academic.

Conclusions

In the absence of an industry-accepted code of ethics directing media

practitioners to report news without undue bias, it is not unreasonable

to assume that the line between radical journalism and biased-

reporting in Sri Lanka may be crossed.

There is also little doubt, that newspapers which are not only funded,

but wholly-owned by the government will act as political organs for

the ruling party, leaving a market void for independent or anti-

government media. As such the anti-government bias of privately

owned newspapers may often be explained as both commercially

profitable and altruistically necessary.

However, an analysis of the news coverage during a highly charged

and politically loaded week provided an insight into biases deeper than

simply the need for non-government coverage. The study showed the

week’s main news was determined by two major factors - one that

transcended the newspapers’ masts to direct all three to a common

view, and another that highlighted divergent perspectives.

All three papers analysed in the study showed evidence of an insular

Sinhala-Buddhist bias, which united the three papers in their coverage

and condemnation of the attack on the sacred temple. The newspapers’

coverage was emotive and raw, echoing the sentiments of witnesses

quoted in the Associated Press coverage the day after the attack which

read –“You terrorists, kill us, eat us, but don’t attack out shrine where

Buddha lives”.

However, once the outraged nationalistic sentiments were calmed, the

three papers departed from each other – not only along the obvious

political lines, but also along family, class and caste biases.  The study

showed it was the power interests of the country’s bourgeoisie

politico-media dynasties that truly determined the nature of front-page

news in this week. The Dinamina, as expected, toed the government

line, attempting to deflect criticism of the president, while Lankadeepa

took the opportunity to support the owner’s nephew - the opposition

leader. The Divayina in contrast wavered in its political allegiance,



ejournalist.com.au, Issue 03/02, 2003. Central Queensland Univeristy 28

UBAYASIRI & BRADY : One temple,  one bomb, and three lines of political narrative.

maintaining its traditional anti-government stance while protecting the

newspaper owner’s brother – the deputy defence minister – and

settling instead on a pro-Kandyan class and caste bias.  In the end it

was not so much altruistic notions of media freedom against a

government propaganda vehicle that determined Lankadeepa and

Divayina’s particular slant on the non-government coverage, but their

own self-serving interests.

Bibliography

Associted Press. (1998, January). 8 Killed in Truck Bombing at Kandy,

Sri Lanka Buddhist Site. In The New York Times (1998, January 26).

Coomaraswamy, Radhika. (1997). The Regulatory framework for the

press in Sri Lanka, 1947-1996). In G.H. Peiris (Ed.), Studies on the Press

in Sri Lanka and South Asia (pp.). Kandy, Sri Lanka: International Centre

for Ethnic Studies.

Dalada Maligawa Homepage. (2001). Sri Dalada Maligawa, Kandy http:/

/www.sridaladamaligawa.lk/english/index.html

De Silva, Kingsley M. (1981). A History of Sri Lanka, Delhi: Oxford

University Press.

De Silva, Kingsley M. (1997). The origins of Sri Lanka’s Press, 1802-

1850. In G.H. Peiris (Ed.), Studies on the Press in Sri Lanka and South

Asia (pp.). Kandy, Sri Lanka: International Centre for Ethnic Studies.

De Silva, Kingsley M. (1997). The Taming of Sri Lanka’s National Press.

In G.H. Peiris (Ed.), Studies on the Press in Sri Lanka and South Asia

(pp.). Kandy, Sri Lanka: International Centre for Ethnic Studies.

De Silva, Kingsley M. (1998).

Reaping the Whirlwind, New Delhi: Penguin Books.

Dharmadasa, K.N.O. (1997). Formative stages of Sinhala Journalism. In

G.H. Peiris (Ed.), Studies on the Press in Sri Lanka and South Asia (pp.).

Kandy, Sri Lanka: International Centre for Ethnic Studies.

Disanayaka, J.B. and Coperahewa, Sandagomi. (1997) Changing trends

of the Sinhala media scene. In G.H. Peiris (Ed.), Studies on the Press in

Sri Lanka and South Asia (pp.). Kandy, Sri Lanka: International Centre

for Ethnic Studies.

Kandiah, Thiru (2001). The media and the ethnic conflict of Sri Lanka,

Colombo: Marga Institute.

Kearney, Robert N. (1967). Communalism and Language in the politics

of Ceylon. Durham, North Carolina: Duke University Press.

Kearney, Robert N. (1973). Politics of Ceylon (Sri Lanka), London:

Cornell University Press.



ejournalist.com.au, Issue 03/02, 2003. Central Queensland Univeristy 29

UBAYASIRI & BRADY : One temple,  one bomb, and three lines of political narrative.

Knight, Alan, & Ubayasiri, Kasun (2002) eTerror : Journalism, Terrorism

and the Internet. Central Queensland University. http://

www.ejournalism.au.com/ejournalist/alkas.pdf

Hulugalle, Herbert A.J. (1960). The Life and Times of DR Wijewardene.

Colombo: The Associated Newspapers of Ceylon.

Hulugalle, Herbert A.J. (1963). British Governors of Ceylon.

Colombo:Arjuna Hulugalle Dictionaries.

Hyndman, Patricia. (1988) Sri Lanka: Serendipity under siege.

Nottingham, England: Spokesman.

Jayawardena, Kumari. (2003). Nobodies to Somebodies: the rise of the

Colonial Bourgeoisie in Sri Lanka. Colombo: Social Scientist’s

Association.

Jayewardene, Junius Richard. (1992). Men and Memories. New Delhi:

Vikas Publishing House Pvt Ltd.

Jayewardene, Junius Richard. (2003, February). Remembering Upali.

The Island. www.lankanewspapers.com/2003/02/13/archive.htm

Price, Suzy. (1998, January 25). Tamils blamed for Sri Lanka temple

bomb. British Broadcasting Corporation. http://news.bbc.co.uk/1/hi/

despatches/50433.stm

Schweitzer, Yoram (2000) Suicide Terrorism: Development &

Characteristics.

http://www.ict.org.il/search/frame.htm

Senadhira, Sugeeswara

P. (1996).

Under siege: Mass media in Sri Lanka, New Delhi: Segment Books.

Sinnathuray, Rajah. (2003, February 13). A tribute to the late Upali

Wijewardene. The Daily News, p8.

Society for Peace Unity and Human Rights in Sri Lanka (2001) LTTE

bombs Sri Dalada Maligawa in Sri Lanka: One of the UNESCO

designated World Heritage Sites

http://www.spur.asn.au/dalada3.htm

Sri Lanka Census Department. (2001). Population by Ethnicity according

to District and Sector (Provisional). http://www.statistics.gov.lk/

census2001/population/district/t001c.htm

Swamy, M.R.Narayan (1994). Tigers of Lanka: from Boys to Guerrillas,

India, Delhi: Konark Publishers Pvt Ltd.

Tambaiah, Stanley J. (1986). Sri Lanka: Ethnic Fratricide and the

Dismantling of Democracy. London: I.B.Tauris & Co Ltd.

Tamil Eelam Homepage (2002) Official web site of the Liberation Tigers

of Tamil Eelam. http://www.eelam.com.



ejournalist.com.au, Issue 03/02, 2003. Central Queensland Univeristy 30

UBAYASIRI & BRADY : One temple,  one bomb, and three lines of political narrative.

Wriggins, Howard W. (1960). Ceylon: Dilemmas of a new nation.

Princeton, New Jersey: Princeton University Press.

Footnotes

1 The Federal party also demanded for an acceptable settlement for the Indian

Tamil citizenship issue.
2JR Jayewardene is the son of EW Jayewardene and DR Wijewardene’s sister

Agnes; Upali is the son of DR’s brother Walter and Ranjith is DR’s own son.
3 Interestingly the poltico-media connections continue into the electronic sphere.

Sri Lanka’s first television station ITN was started in April 1979 by Shan

Wickremasinghe  - half-brother of current UNP Prime Minister Ranil

Wickremasinghe. When the government took over ITN three months later Shan

Wickremasinghe left, but started another television operation Telshan Network

Limited (TNL) a few years later, which today is arguably the quasi-mouthpiece

of the UNP.
4 Bandaranaike Kumaratunga, C. (1998, January 29). Re: Hon. Gen. Anuruddha

Ratwatte resignation [Official communication with Minister Ratwatte].

Released by Sri Lankan Department of Information, January 30, 1998.

Kasun Ubayasiri is a PhD researcher in media and political violence at the

Central Queensland University in Australia. Before embarking on his studies

Mr Ubayasiri worked as a journalist in English language newspapers and

television in Sri Lanka, specialising in political and military reportage.

Mr Ubayasiri has written a number of papers and conference presentations

centring on terrorism, the Internet and more specifically the Liberation Tigers

of Tamil Eelam.

He graduated with a BA Distinction from the CQU, majoring in Psychology,

Journalism and Biology, and currently works as a journalist for Capricornia

Newspapers– APN newspaper group. k.ubayasiri@cqu.edu.au

Linda Brady is a senior journalist for APN newspapers in Rockhampton and

a post-graduate researcher in Sri Lanka media and socio-political dynasties, at

the Central Queensland University in Australia. Ms Brady has worked as a

journalist and television news producer in Sri Lanka, and is credited as one of

the youngest foreign journalists to enter Tiger territory and interview LTTE

hierarchy.

Ms Brady is a former graduate of CQU, and a former Australian National

University-Federal Parliament parliamentary intern. l.brady@cqu.edu.au



ejournalist.com.au, Issue 03/02, 2003. Central Queensland Univeristy 31

UBAYASIRI & BRADY : One temple,  one bomb, and three lines of political narrative.


